Bij de bank BNP Paribas Fortis zijn een behoorlijk aantal transacties dubbel geboekt. Een it-incident ligt aan de basis van het voorval.
Het informaticaprobleem, waar de bank niet verder op ingaat, heeft zich woensdagvoormiddag voorgedaan. Hierdoor zijn een aantal transacties dubbel geboekt: zowat zeven procent van het totale volume. BNP Paribas Fortis bevestigt dat percentage, maar kan een exact cijfer van het aantal getroffen klanten niet geven.
De bank is intussen volop begonnen met de eerste rechtzettingen. Er werd hiervoor een prioriteitenlijst opgesteld. Gisteren werd al een en ander gecorrigeerd, vandaag volgen nog meer correcties. ‘Klanten moeten vooral niets zelf doen’, klinkt het bij de bank, die zich excuseert voor het ongemak bij de getroffen klanten.
De dubbele boeking deed zich voor bij alle soorten verrichtingen, maar slechts voor een beperkt aantal van het totale volume verrichtingen (7 procent dus) die de bank op een dag uitvoert. Het ging om alle soorten transacties: betalingen in winkels, geldafhalingen of overschrijvingen. Maar ook bij mensualiteiten voor persoonlijke leningen én bijvoorbeeld verrichtingen in het voordeel van de klant.
Uiteindelijk zouden de gevolgen van het it-incident eerder beperkt blijven, in de veronderstelling dat alles snel zou worden rechtgezet.
Grote it-problemen bij banken met ingrijpende en langdurige gevolgen voor de klanten zijn in ons land over het algemeen schaars. Het laatste grote incident, ruim vier jaar geleden, waren de it-problemen bij Argenta die ruimschoots en wekenlang de media domineerden.