In hun drang om maar zo snel mogelijk een mobiele applicatie op te leveren, laten veel bedrijven zich verleiden tot het bouwen van native apps. Ze realiseren zich hierbij vaak niet dat ze hiermee allesbehalve een mobile enterprise worden en tevens de basis leggen voor een groot legacy-probleem in de toekomst.
Bedrijven zetten met het oog op het realiseren van een kostenbesparing, een verbeterde dienstverlening en innovatie massaal in op mobiele applicaties. Ondanks dat er een groot aantal standaard- en SaaS-applicaties in de markt beschikbaar is, kiezen steeds meer bedrijven er voor om zelf hun eigen applicaties te ontwikkelen of te laten ontwikkelen. En dat is niet voor niets. Maatwerkapplicaties sluiten doorgaans een stuk beter aan op de behoeften van de business en op de processen die zij moeten ondersteunen, zeker als het gaat om je als bedrijf te onderscheiden op bijvoorbeeld (klant)interactie en service.
Ik spreek dagelijks met it-beslissers en uit die gesprekken maak ik op dat bij het ontwikkelen van enterprise applicaties hetzelfde gebeurt als bij het ontwikkelen van websites in de begindagen van het internet. Toen wilde alles en iedereen een website hebben en het liefst zo snel mogelijk. Het gevolg was een soort van rat race waarin bedrijven over elkaar heen tuimelden om maar eerder dan hun concurrenten een website in de lucht te hebben. Let wel, dit waren losstaande websites, die eigenlijk puur als visitekaartje van het bedrijf dienden. Over integratie met de back-end systemen en beheerbaarheid werd nauwelijks nagedacht.
Datzelfde zie je nu gebeuren met enterprise apps. Ieder bedrijf wil zijn eigen mobiele app hebben. En in hun drang naar snelheid kiezen ze vaak voor native apps.
Deel van het geheel
Bedrijven staan echter veel te weinig stil bij het feit dat mobiele applicaties ook deel moet gaan uitmaken van het totale systeemlandschap van de organisatie, gedurende langere tijd moeten worden beheerd en veelvuldig moeten worden aangepast en uitgebreid. In combinatie met de grote verscheidenheid aan devices, besturingssystemen en onderliggende technologieën, zijn native apps eigenlijk geen goede optie voor bedrijven om invulling te geven aan hun mobiele strategie.
Bedrijven zouden er beter aan doen om te kiezen voor hybride apps en web apps. Deze zijn beter te distribueren, kunnen eenvoudig worden geupdated en realtime bijgewerkt. Daarnaast zijn ze ook veel beter te integreren in de totale architectuur, wat uiteindelijk ook de beheerbaarheid en functionaliteit weer ten goede komt.
Om te voorkomen dat (native) mobiele applicaties de legacy van de toekomst worden, is het de hoogste tijd dat bedrijven enterprise apps als volwaardig onderdeel van hun it-strategie gaan beschouwen en zich realiseren dat deze apps ook in lifecycle management ingebracht moeten worden.
Dat begint met een duidelijke strategie en kan zeer efficiënt worden gerealiseerd door gebruik te maken van een rapid application delivery (rad)-platform. Met zo’n modern visueel, modelgedreven platform zijn in korte tijd en kosteneffectief hoogwaardige mobiele applicaties te ontwikkelen, op alle mogelijke devices in gebruik te nemen en gedurende de gehele applicatie-lifecycle efficiënt te beheren. Daarnaast omvatten dergelijke platformen een groot aantal standaard koppelingen en methodieken die het integratieproces met reeds aanwezige systemen en applicaties vergemakkelijken.
Heeft u al goed nagedacht over wat u wilt worden? Wordt u een bedrijf met een mobiele applicatie of wordt u een mobile enterprise? De keuze is aan u!