Vanuit mijn rol als systems engineer ben ik bijna dagelijks betrokken bij het uitvoeren van performance en capaciteits metingen van it-infrastructuren. Wat staat er voor apparatuur, wat voor technologie is er in gebruik en waar zien we mogelijkheden om te verbeteren? Welke data gebruik ik wel en welke data is rijp voor het archief? Wordt de bedrijfscontinuïteit wel goed geborgd? En last but not least, waar wilt u naar toe in de toekomst?
Ik roep namelijk al jaren: meten is weten. Zo nu en dan hoor ik wel eens ‘daar heb je hem weer met zijn health check’. Maar onze auto’s laten we wel periodiek keuren door middel van een apk-keuring. Dus waarom controleren we onze it niet pro-actief en pas als de organisatie begint te klagen dat iets niet vooruit te branden is? Of erger nog, niet beschikbaar is. Dan loop je als it al achter de feiten aan. De gevolgen van deze aanpak hebben, hoe je het wendt of keert, altijd invloed op de omzet en dus ook de continuïteit van de organisatie.
Zonder it ben je nergens
De afgelopen jaren heb ik bij veel organisaties van dit soort apk’s en health checks uitgevoerd. Opvallend is dat bij sommige organisaties het inzicht in de gezondheid en het presteren van de it-omgeving (totaal) ontbreekt. Zonder in details te treden, ik heb situaties meegemaakt waarbij organisaties totaal geen inzicht hebben in de data die opgeslagen wordt. Wat is het? Hoe lang moet ik de data bewaren en moet het eigenlijk wel op primaire storage geplaatst worden? Is de data nog wel beschikbaar in geval van een escalatie? En hoe snel heb ik het dan weer terug uit mijn back-up en disaster recovery omgeving?
Back-up jobs die soms langer dan 24 uur duren kom ik helaas ook nog te vaak tegen. Als het al 24 uur duurt om data veilig te stellen, hoeveel tijd neemt het dan in beslag om het terug te halen? En wat zijn de consequenties voor de organisatie? Als ik deze vragen stel, zie ik nog wel eens iemand aan de andere kant van de tafel volledig wit weg trekken of helemaal stil vallen. Toch blijft me dat nog steeds verbazen. It is cruciaal voor je bedrijfsvoering. En om dit te garanderen heb je in mijn optiek gewoon inzicht in je it-omgeving nodig. Of je nu een kleine organisatie of een multinational bent, zonder it ben je tegenwoordig nergens meer.
Hoe kan het anders
Op de markt is er een gigantische hoeveelheid aan tooling beschikbaar. Voor iedere laag van de it-infrastructuur is er wel een aparte monitoring- of managementtool beschikbaar. Helaas sluiten dit soort tools vaak niet optimaal op elkaar aan. En juist dat laatste is een groot probleem. Een it-Infrastructuur bestaat namelijk uit een x aantal logische ketens zoals: software/applicaties, compute, network, storage en data.
Om een goed beeld van het presteren van je it-infrastructuur te krijgen moet je over de gehele it-infrastructuur kijken. Pas dan kan je de juiste conclusies trekken en op basis daarvan effectieve oplossingen aanbieden. Je kunt namelijk niet de ene laag los zien van de andere. Overzicht over de gehele it-keten is daarom cruciaal.
De ideale wereld
Zou het niet ideaal zijn als er tooling beschikbaar is die een homogeen inzicht geeft over alle logische lagen van de infrastructuur? Een oplossing die continue monitoort waar mogelijke zwakke schakels zijn? Een oplossing die direct de vertaalslag maakt naar de mogelijke consequenties van de zwakke schakels op de beschikbaarheid van de omgeving? Denk hierbij aan een te kort aan resources of hardware componenten die op het punt van omvallen staan.
Is het vaak niet een crime om te zien welke bedrijfsprocessen en applicaties gebruik maken van bepaalde technologiën (servers/netwerkporten/storage et cetera)? Ik heb vroeger zelf ook aan de knoppen gezeten en het migreren van zaken was altijd tricky en bezorgde mij wel eens een slapeloze nacht. Ben ik niet net dat ene servertje of die ene koppeling vergeten om te zetten?
En last but not least rapportages. Technisch georiënteerde mensen binnen je organisatie willen technische rapportages. Maar zit het management wel op dezelfde informatie te wachten? Willen die niet alleen maar een overzicht waar in staat of iets naar behoren gepresteerd heeft en waar uitdagingen liggen?
Van kostenpost naar profitcenter
Ik heb hier voornamelijk de technische kant van it besproken, maar inzicht gaat verder dan alleen de technologie. Inzicht in gebruik en verbruik is cruciaal om de juiste Iit-budgetten tot je beschikking te krijgen. It wordt nog te vaak gezien als een kostenpost. Maar wat als je nu eens proactief een betrouwbare voorspelling kan doen, wanneer er weer nieuwe technologie nodig is? Wat als je op afdelings- of gebruikersniveau het it-verbruik inzichtelijk kan maken? Dit is voor veel organisaties nog een flinke uitdaging, maar wel een uitdaging die cruciaal is. Vanuit de cloud wordt dit inzicht en het pay for usage model al vaak aangeboden.