Chat is bezig aan een opmars, niet alleen voor helpdesks en social media. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
De opkomst van chat staat nog maar aan het begin. Het is voor veel toepassingen nu al de killer-app, maar dat wordt nu flink uitgebreid. Zo pitcht Microsoft zijn werk aan software-bots die kunnen converseren als de toekomst. Toegegeven, het misgelopen Tay.ai-experiment werpt een smetje op dat toekomstbeeld. Maar de van de rails gegane Twitter-chatbot is een waardevol experiment waar veel van valt te leren.
Zijn bots de nieuwe apps, zoals Microsoft-ceo Satya Nadella stelt? De potentie is er in ieder geval om van – zich goed gedragende – bots de nieuwe gebruikersinterface te maken voor complexe it-systemen. Conversatie als de nieuwe UI dus? Nadella voorziet een wereld waarin de menselijke taal de UI-laag is en waarin Microsoft meedoet met ‘conversational canvases’, wat dan staat voor uiteenlopende apps die conversaties met mensen aankunnen. De chat-overload begint nog maar net. Wat vind jij?