Telecomproviders vervuilen Android door commercieel gedreven pre-installs. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
T-Mobile werkt actief samen met verschillende smartphonemakers om gerichte updates voor die toestellen te kunnen verspreiden. Het gaat echter niet zozeer om updates voor Android die dan securitygaten dichten. De samenwerking is bedoeld om providerspecifieke veranderingen door te voeren. Deze vallen uiteen in twee soorten: functionele updates zoals netwerkoptimalisaties, naast extra’s zoals apps, ringtones en splash-screens van T-Mobile.
De telecomaanbieder lijkt hiermee een eerder toegepaste strategie van concurrent Vodafone toe te passen. Die provider heeft enkele jaren terug zijn 360-programma doorgevoerd, waarbij Android-klanten middels een update ineens Vodafone-apps op hun toestel kregen. Na ophef heeft Vodafone afgezien van die 360-updates. Toch willen telecomproviders zich onderscheiden door extra’s te bieden en meer grip op toestellen te krijgen. Dit maakt Android echter onaantrekkelijker. Wat vind jij?