Uit een wereldwijd onderzoek van Progress, marktleider op het gebied van applicatieontwikkeling, blijkt dat 52 procent van de Belgische bedrijven digitale transformatie als niet belangrijk inschat voor de eigen onderneming. Het merendeel ziet echter wel de voordelen van digitaal zakendoen.
Terwijl de meeste bedrijven de voordelen van digitaal zaken doen duidelijk erkennen, heeft het grootste gedeelte van de ondervraagden te maken met uitdagingen, zoals een gebrek aan interne overeenstemming, adequate kennis of culturele weerstand. Wanneer dit wordt gecombineerd met de technologische beperkingen en een onvermogen om vernieuwingen uit te voeren, ontstaat er een toenemende angst om de stap richting digitale transformatie te maken. Velen zijn er zelfs bang voor dat zij de boot al gemist hebben.
De belangrijkste bevindingen voor de Belgische bedrijven op een rij:
- 94 procent van de Belgische respondenten vindt digitale transformatie voor bedrijven cruciaal op korte termijn. Echter geeft 52 procent te kennen dat de eigen organisatie in de ontkenningsfase zit wat betreft digitale transformatie.
- It (62 procent) en marketing (3 procent) worden aangeduid als de departementen die intern key decision makers zijn als het gaat om digitale transformatie van de organisatie.
- De hoofdredenen om aan digitale transformatie te doen zijn kosten verlagen (44 procent), de klantervaring verbeteren (34 procent) en nieuwe business kapitaliseren (24 procent).
- Belgische bedrijven vinden digitale transformatie cruciaal voor de gezondheid van het bedrijf; 90 procent van de ondervraagden denkt dat de organisatie negatieve gevolgen zal ondervinden wanneer ze de komende twee jaar niet aan digitale transformatie doet.
- 54 procent van de respondenten geeft aan dat afstemming tussen it en marketing noodzakelijk is om aan digitale transformatie te doen.
De bevraagden vormen een mix van C-level/vp-beslissers uit de hele wereld; marketing-, digital- en it-managers alsook ontwikkelaars, it-architecten, directeuren, engineers en line of business-managers.