E-commerce in België groeit als kool. De Belgische consument spendeert 2,3 miljard euro online gedurende het eerste kwartaal van 2016. Dat is een stijging van maar liefst 9 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit de cijfers van Becommerce.
Ondertussen zijn de online aankopen goed voor 16 procent van de totale bestedingen. Het eerste kwartaal 2015 was dit nog maar 14 procent. Er vinden ook steeds meer consumenten hun weg naar het internet. 76 procent van de Belgische bevolking winkelde tenminste één keer online gedurende de periode januari tot en met maart, terwijl dit vorig jaar 74 procent was. In totaal werden gedurende deze periode ook 21,4 miljoen online aankopen gedaan, een stijging van meer dan 7 procent ten opzichte van vorig jaar.
Gemiddeld koopt de Belgische consument ongeveer 3,1 keer online ten opzichte van 2,9 keer vorig jaar en geeft hij hierbij in totaal gemiddeld 326 euro uit tegenover 306 euro in het eerste kwartaal van vorig jaar, wat een gemiddelde geeft van 107 euro per online aankoop versus 105 euro in januari-maart 2015.
Smartphone en tablet
De laptop blijft het toestel bij uitstek voor online shopping, maar tablet en smartphone zijn aan een inhaalbeweging bezig en worden steeds vaker benut. Tijdens het eerste kwartaal van 2015 werd bij 1 op 8 aankopen gebruik gemaakt van een mobiel apparaat, terwijl deze frequentie in het eerste kwartaal van 2016 steeg naar 1 op 6. Bij 10 procent van de aankopen gebruikte men in het eerste kwartaal van 2016 een tablet (tegenover 8 procent in 2015) en in 7 procent een smartphone (t.o.v. 5 procent).