Om e-commerce handelaars te helpen van Black Friday en Cyber Monday een echt succes te maken heeft Mollie, Europa’s snelst groeiende financial services provider een aantal tips uitgewerkt. Elke week delen ze 1 tip met jou die je zal helpen je platform nog verder te optimaliseren, je conversieratio te doen stijgen en bijkomende sales te genereren. De tip van deze week: voeg ‘Buy now, Pay Later’ toe als betaalmethode.
Black Friday (25 november) en Cyber Monday (28 november) zijn, nadat ze uit de V.S. zijn komen overwaaien inmiddels ook in België vaste waarden waar je als webshop niet langer naast kunt. Uit cijfers blijkt dat kleinere retailers hun verkoop op Cyber Monday 2020 met 501% zagen stijgen in vergelijking met de gemiddelde dagelijkse verkoop in oktober. De wereldwijde verkoop op Black Friday bedroeg in 2020 ongeveer 188 miljard dollar.
Om e-commerce handelaars te helpen van deze koopjesdagen een echt succes te maken heeft Mollie, Europa’s snelst groeiende financial services provider een aantal tips uitgewerkt. Elke week delen ze 1 tip met jou die je zal helpen je platform nog verder te optimaliseren, je conversieratio te doen stijgen en bijkomende sales te genereren. De tip van deze week: voeg ‘By now, Pay later‘ toe als betaalmethode.
Het betaalmiddel is niet nieuw, maar wordt door een golf van nieuwe aanbieders wereldwijd steeds populairder. Uit cijfers van Mollie, een van Europa’s snelst groeiende financial service providers, blijkt dat het aantal betalingen met BNPL in 2021 in België met 793 procent is gegroeid ten opzichte van een jaar eerder. De stijging is niet alleen te danken aan een breder gebruik van BNPL-betaalmethodes bij meer handelaars, het gemiddelde aantal BNPL-betalingen per merchant is ook met 366 procent gestegen. Onderzoek van Allied Market Research raamde de wereldwijde marktomvang van BNPL vorig jaar op 80 miljard euro en naar verwachting tikt deze in 2030 de 3,5 biljoen euro aan.
Voordelen van Buy Now, Pay Later
- Voor online retailers:Online retailers zien het liefst dat klanten vooraf betalen, maar consumenten bouwen graag wat extra zekerheid in – vooral als ze een dure aankoop willen doen. BNPL biedt meer flexibiliteit, wat zorgt voor een hogere conversieratio en average order value (AOV). Bovendien verbetert het de klantervaring én helpt het een nieuwe doelgroep aan te boren: klanten die liever achteraf betalen. Een ander voordeel van BNPL is dat dure artikelen gemakkelijker verkocht worden. Klanten kunnen immers gespreid betalen of in één keer op een moment dat voor hen het beste uitkomt.Wanneer je betalingen als marketingtool gebruikt, is BNPL een waardevol middel voor een hogere conversieratio en AOV. Laat de betaalmethode al vroeg in de customer journey zien zodat potentiële klanten weten dat ze gerust later mogen betalen, bijvoorbeeld wanneer ze hun salaris hebben ontvangen. Dit is een effectieve manier om klanten te stimuleren een aankoop te doen.
- Voor consumenten:Er zijn meerdere redenen waarom het gebruik van BNPL steeds populairder wordt. Flexibiliteit is ongetwijfeld een van de belangrijkste. Klanten kunnen ervoor kiezen om in termijnen te betalen en bepalen vaak zelf hoe lang ze erover willen doen. Jongere gebruikers geven aan dat ze liever BNPL gebruiken dan creditcards. Het gebruik van BNPL zorgt bovendien voor meer zekerheid. Klanten plaatsen hun bestelling, sturen terug wat hen niet bevalt en betalen alleen voor wat ze daadwerkelijk houden. Verder zijn het vermijden van creditcards en makkelijker dure artikelen kopen, veel gehoorde redenen voor het gebruik van BNPL.
Verantwoord gebruik van Buy Now, Pay Later
Bij het gebruik van BNPL bouwt de klant – net als bij creditcards, lenen en rood staan – een schuld op. Hoewel sparen altijd verstandig is, kunnen schulden soms niet vermeden worden, bijvoorbeeld bij dure noodreparaties aan een kapotte verwarming of lekkend dak na een storm. Schulden zijn dus niet per se slecht, maar wel een financiële tool waar men verstandig mee om moet gaan. Het is dan ook belangrijk je klanten hierbij te helpen door de volgende dingen te vermelden:
- De volledige algemene voorwaarden
- Een uitgebreide betalingsregeling
- Het advies om niet te veel geld uit te geven
Concurrentie
Om de concurrentie de baas te blijven, zijn veel e-commerce bedrijven tegenwoordig zelfs genoodzaakt BNPL aan te bieden. Klanten verwachten immers dat online retailers alle betaalmethoden aanbieden waar zij het liefst gebruik van maken. Het niet aanbieden hiervan kan leiden tot een hogere cart abandonment rate. Dit geldt vooral voor sectoren waarin de methode het meest wordt gebruikt, zoals de mode-, technologie-, beauty- en retailsector.
Duidelijkheid voor meer vertrouwen
Ondertussen moet het duidelijk zijn dat BNPL een blijvertje is. De betaalmethode wordt steeds populairder en is een mooie manier om je klanten meer flexibiliteit te bieden. Hierbij is het verstandig om je klanten van alle informatie te voorzien die nodig is bij het gebruik ervan. Duidelijkheid over de werking van BNPL verhoogt namelijk het vertrouwen tussen jou en je klant, wat leidt tot hogere conversie en maakt dat ze je website steeds opnieuw zullen vinden.