De zomersolden gaat vandaag opnieuw van start! Veel consumenten hebben al het t-shirt, hemd of kleedje gespot dat ze in de winkel of online willen wegkapen. De koopjesperiode is zonder twijfel een van de belangrijkste verkoopmomenten voor elke winkelier. Daarom moeten ze – vooral tijdens deze periode – optimaal voorbereid zijn op elk incident dat de goede werking van hun website in het gedrang zou kunnen brengen.
In 2016 kochten zo’n zeven miljoen Belgen online, wat neerkomt op ongeveer 64 procent van de gehele bevolking. Wie online koopt, koopt bovendien steeds frequenter: 35 procent doet dat minstens maandelijks. De gemiddelde online uitgaven zijn dan ook met een derde gestegen, naar 2388 euro per jaar, volgens Comeos, de federatie voor handel en diensten.
Online beschikbaarheid is bijgevolg van levensbelang voor elke handelaar die producten of diensten aanbiedt op het wereldwijde web. In geval van downtime moeten data opgeslagen en meteen hersteld kunnen worden om de klanttevredenheid zo optimaal mogelijk te houden in een van de drukste periodes van het jaar.
De soldenperiode is een perfect voorbeeld van het belang van datacenters en hun beschikbaarheid voor handelaars. Downtime kan immers een erg ongunstig effect hebben op de omzet en op de klanttevredenheid.
Voor de meeste handelaars zijn de verkooppunten en website verbonden met eenzelfde datacenter. Wanneer downtime zich voordoet, kunnen zowel de fysieke als de online verkopen zware last hiervan ondervinden. Dit leidt jammer genoeg meestal tot grote verliezen voor het getroffen bedrijf.
Om dit risico in te perken en winst te halen uit de financiële voordelen die de solden met zich meebrengen, moeten handelaars hun bestaande data al laten bekijken om zo bepaalde factoren te kunnen voorspellen, zoals het aantal dagelijkse verrichtingen. Hierdoor zal de back-endinfrastructuur makkelijker bepaalde patronen kunnen voorspellen en beheren, zoals bijvoorbeeld een stijging in het aantal transacties.
Vijf tips
Bij het kiezen van de beste beschikbaarheidsoplossing moeten handelaars rekening houden met de volgende vijf tips:
- Hoe sneller het herstel, hoe beter. Kies een systeem dat al je data kan herstellen binnen vijftien minuten.
- Voorkomen is beter dan genezen. Maak minstens elk kwartier een back-up van al je gegevens.
- Automatiseer je beschermings- en controlesystemen. Kies een proces dat geen impact heeft op de werking.
- Meten is weten. Een back-up van je data is eveneens een ideale omgeving om de werking te testen en om mogelijke problemen aan het licht te brengen.
- De ketting is maar zo sterk als de zwakste schakel. Bekijk het volledige proces. Beoordeel dus ook de werking van het datacenter, zeker tijdens drukke periodes.
Door rekening te houden met deze adviezen kunnen handelaars het risico van downtime tot een minimum beperken en competitief blijven tijdens een drukke periode, zoals de solden. Alle data en verkoopgegevens moeten immers steeds beschikbaar zijn. Op middellange termijn zullen bedrijven hierdoor aanzienlijke kosten besparen en ook hun winst zien stijgen.
Robin Maes, sales manager Benelux bij Veeam