België gaat opnieuw sterk vooruit in de digitale wereld. Dat blijkt uit de ‘Barometer van de Informatiemaatschappij 2016’ van de FOD economie. Alexander De Croo, vicepremier en minister van Digitale Agenda, is tevreden met de vooruitgang: ‘Met Digital Belgium versterken we die beweging. Ons land moet één van de digitale trendsetters in Europa worden.’
De barometer geeft een overzicht van de veranderingen in de informatiemaatschappij in België, opgebouwd rond de thema’s van het plan ‘Digital Belgium’. De barometer analyseert de prestaties van ons land in een nationale en internationale (vooral EU) context, met name op basis van de ‘Digital Agenda for Europe’ (DAE) en de globale index ‘Digital Economy and Society Index’(DESI).
België verwezenlijkt acht van de tien DAE-doelstellingen voor 2015. Het behoudt hiermee in de DESI-index de vijfde plaats onder de 28 lidstaten van de EU. ‘De sterke punten van België zijn de uitstekende connectiviteit, de duidelijke neiging van de inwoners om internet te gebruiken en de grote integratie van digitale technologieën in ondernemingen’, vertelt Chantal De Pauw, een woordvoerster van de FOD Economie. ‘Daarentegen presteert België op het vlak van menselijk kapitaal en digitale overheidsdiensten minder goed.’
In het afgelopen anderhalf jaar werden heel wat maatregelen in gang gezet om de positie van België te versterken: Een tax shelter ondersteunt digitale start-ups, een nieuwe fiscale regeling stimuleert de deeleconomie, er lopen pilootprojecten voor de ontwikkeling van 5G, deze week keurt het parlement een wet goed die papieren documenten gelijkschakelt met digitale documenten. Ook ging heel wat aandacht naar het bewustmaken van kleine en grote ondernemingen over de kansen van de digitalisering. Deze inspanningen werpen duidelijk vruchten af.
Dat België tot de top van Europa behoort op digitaal vlak is iets waar het land fier op mag zijn. Daarnaast zet het mij aan tot het benadrukken van het belang van security. Verdere digitalisering gaat namelijk hand in hand met het toenemende risico op een datalek. De dagen dat datalekken voorkomen kunnen worden, zijn voorbij. Voor deze nieuwe realiteit is een mindshift nodig, van de preventie van een datalek naar acceptatie. De focus van organisaties komt dan te liggen op de beveiliging van data en de gebruikers die toegang hebben tot die data. Zo ontstaat een veilig datalek. Nu nog denkt 74 procent van de IT-beslissers in de Benelux dat hun bedrijfsdata niet veilig is ten tijde van een hack. Dat percentage moet drastisch naar beneden. Zodra Belgische organisaties passende securitymaatregelen nemen, staan we niet alleen bovenaan de ‘Barometer van de Informatiemaatschappij van de federale overheidsdienst Economie’, maar behoren we ook tot de top van Europa op het gebied van security. – Dirk Geeraerts, identity and data protection expert bij Gemalto