Twee opvallend vaststellingen komen uit een onderzoek van Computer Profile naar zakelijke communicatietoepassingen in België naar voren. Enerzijds de leeftijd van de gemiddelde pabx. En anderzijds de marktleider in deze markt. Eén onderzoek, twee verrassingen.
Dit alles blijkt uit analyse van Computer Profile op basis van bijna vierduizend gesprekken met ict-verantwoordelijken bij Belgische bedrijfsvestigingen met vijftig of meer medewerkers. Het onderzoek geeft een goed inzicht in zakelijke communicatie en pabx (private automatic branch exchange of telefooncentrale) in het bijzonder.
Gemiddelde leeftijd: bijna 7,5 jaar
Eerste vaststelling is de leeftijd van de gebruikte pabx-toepassingen. Communicatieoplossingen voor vaste telefonie kennen een relatief lange levenscyclus, en dat is in ons land zeker niet anders.
De gemiddelde leeftijd van de aangetroffen installaties bedraagt ongeveer zeven jaar en vier maanden. In vergelijking met bijvoorbeeld andere hardware in bedrijven is dat een hoge leeftijd. Een kantoor-pc gaat in de praktijk bijvoorbeeld zelden langer dan vijf jaar meer. Een tablet haalt meestal de drie jaar niet.
Welke pabx wordt (snelst) vervangen?
Fabrikanten die de laatste jaren relatief weinig nieuwe pabx-systemen hebben verkocht, kennen een hoge gemiddelde leeftijd. Systemen van Nextel en Alcatel-Lucent zijn al lange tijd in gebruik. Deze systemen komen het eerst in aanmerking voor vervanging. Een gemiddelde pabx van Alcatel-Lucent is maar liefst 8,4 jaar in gebruik.
Fabrikanten die in de meest recente jaren dan weer veel installaties hebben verkocht, kennen een lagere gemiddelde leeftijd. Systemen met de gemiddelde jongste leeftijd zijn Cisco, Panasonic en Proximus. Cisco is met 5,8 jaar de ‘jongste’ pabx in ons land.
Mitel is marktleider
Een tweede opvallende vaststelling, naast de hoge leeftijd, is de marktleider. Ruim 16 procent van alle Belgische bedrijfsvestigingen met vijftig of meer werknemers maakt gebruik van een communicatietoepassing van Mitel voor vaste telefonie. Daarmee is Mitel dus de meest voorkomende pabx-aanbieder in de Belgische zakelijke markt. De nummers twee en drie, Unify en Alcatel-Lucent, volgen op kleine afstand met 16 procent en 15 procent. De top drie zit dus erg dicht bij elkaar.
Belangrijk wel: voor alle leveranciers geldt dat de penetratiegraad inclusief de overgenomen bedrijven geldt. Voor Mitel zijn dat onder meer de pabx-applicaties van Aastra, dat het enkele jaren geleden overnam. Na Mitel, Unify (begin dit jaar overgenomen door Atos) en Alcatel-Lucent wordt de top vijf afgesloten door Proximus (11 procent) en Avaya (ruim 8 procent).
Verdere uitsplitsing van marktsegmenten laat overigens een aantal duidelijke verschillen zien voor de verschillende aanbieders. Zo zijn Avaya en Alcatel-Lucent bovengemiddeld vertegenwoordigd bij multinationals met 21 procent en 19 procent. Avaya is zelfs marktleider bij de Belgische multinationals. Proximus komt daar met 5 procent in verhouding een stuk minder voor. Oplossingen van Proximus komen bovengemiddeld voor bij medium sized businesses. Alcatel-Lucent wint het dan weer van Mitel binnen het publiek domein.
Wie wint, wie verliest?
De leveranciers Proximus, Avaya en Cisco verliezen dan weer terrein als het gaat om communicatieoplossingen voor vaste telefonie. Alcatel-Lucent is de partij die terrein weet te winnen, waardoor het dit jaar aansluit bij de top drie. Mitel en Nextel kennen de laatste vier jaar een relatief stabiele gebruikersgroep.
Alcatel-Lucent grootste in extensies
Als er tenslotte niet alleen wordt gekeken naar het gebruik van een communicatieoplossing voor vaste telefonie van een bepaalde leverancier (penetratie), maar ook rekening wordt gehouden met de capaciteit van het systeem in het aantal extensies, dan ontstaat een ander beeld.
Alcatel-Lucent is dan de nummer één op de Belgische markt. Ruim 26 procent van de zakelijke extensies is gekoppeld aan een oplossing van Alcatel-Lucent. Doordat Alcatel-Lucent en Unify relatief vaker voorkomen bij grotere organisaties, nemen deze aanbieders hier de eerste en tweede plaats in.