De recente uitval van Belnet, een van de belangrijkste internet echanges in België toont aan dat de ict-sector nog steeds niet matuur is. Falende hardware, maar ook opvallend, stroompannes blijven de grootste oorzaken van dataverlies. Komt er ooit een tijd dat we met weemoed zullen terugdenken aan deze pijnlijke euvels?
Belnet staat in voor het breedbandnetwerk van alle onderzoeksinstellingen in België en is als internet exchange een van de belangrijkste knooppunten in ons land. Meer dan tweehonderd instellingen maken er gebruik van. Het heeft dan ook een goede reputatie. Dat precies Belnet onderuit gaat is verbazingwekkend, onafhankelijk van wat precies de juiste oorzaak was. Maar het feit dat dus ook Belnet, in navolging van andere serieuze datacenters, zoals Google, Micorosoft of LCL helemaal plat gaat, toont aan dat deze sector nog steeds niet volwassen is. Zelfs in een tijd waarin consumenten en bedrijven bijzonder afhankelijk zijn van een goed functionerende infrastructuur.
Nog voor het digitale tijdperk echt van start ging, ik heb het nu over de vorige eeuw, ging men er wel meer prat op dat de beschikbaarheid van het netwerk gebaseerd was op zeven negens: 99,99999 procent uptime werd gegarandeerd. Dat betekent dat het netwerk per jaar enkele uren uit zou kunnen vallen. In de praktijk valt dat samen met een onderhoudsbeurt. Maar vandaag is dat eigenlijk niet langer mogelijk en moet de beschikbaarheid 100 procent zijn. De meeste datacenters zijn dan ook voorzien van diverse back-up mogelijkheden die ook nog eens regelmatig getest worden.
815.000 euro per jaar
U mag zich dan ook de wenkbrauwen fronsen bij het recente rapport van EMC waaruit blijkt dat steeds meer bedrijven te kampen hebben met dataverlies. Een voorzichtige raming spreekt over een negatieve economische impact van 815.000 euro per onderneming per jaar. Grootste oorzaak van dataverlies zijn falende hardware (meer dan de helft van de gevallen) of falende software (een vierde). Maar gek genoeg is nog steeds meer dan een 35 procent te wijten aan stroompannes.
En dat doet me terugdenken aan de winter van 2014 toen alom werd gewaarschuwd voor energie black-outs, wat uiteindelijk helemaal niets om handen had. Net zoals de perikelen rond het millenniumwisseling die miljoenen gekost hebben en hele it-teams tijdens die bewuste nieuwjaarsnacht op kantoor hielden. Een scheet in een fles, zeggen ze in Vlaanderen, maar dit geheel terzijde.
IT-budgetten
Meer dan 70 procent van de ondernemingen zegt dat ze niet zeker zijn dat ze alle data en systemen opnieuw optimaal kunnen laten draaien na een downtime. En echt vertrouwen in hun datacenter hebben ze evenmin, zo stelt de Global Protection Index 2016.
Er is dus duidelijk nog werk aan de winkel. In de eerste plaats van de leveranciers, maar ook voor de it- en netwerkmanagers. Die voelen de enorme druk om te innoveren om zich toe te leggen op nieuwe digitale toepassingen, maar hebben tegelijk ook te kampen met budgettaire restricties. Straks worden de it-budgetten voor 2017 opgemaakt. Laat ons hopen dat er meer ruimte komt voor innovatie, wetende dat 70 procent van het it-budget gaat naar het draaiende houden van het netwerk en systeemtoepassingen.
Hoe je het draait of keert, 100 procent beschikbaarheid heeft een prijs. Dat zal men bij Belnet nu ook beseffen.