Hulk: van Zenit naar Shanghai voor 55 miljoen euro. Gonzalo Higuain: van Napels naar Juventus voor negentig miljoen euro. En als klap op de vuurpijl Paul Pogba: van Juventus naar Manchester United voor 110 miljoen euro. Deze zomer wordt weer met transferbedragen gegoocheld die vele bedrijven niet eens als jaaromzet durven dromen.
En dan te bedenken dat één ongelukkige beweging van de speler of tegenstrever volstaat om de helft of het hele bedrag voorgoed verloren te zien gaan. Voor vele ploegen zou de beste investering nochtans geen miljoenen moeten kosten: een redelijk bedrag voor een goede big data-oplossing volstaat.
Iedereen die de film Moneyball heeft gezien, weet natuurlijk perfect wat ik bedoel met ‘een goede big data-oplossing’: gebruik maken van beschikbare gegevens, zowel interne als externe, om de juiste beslissingen te nemen voor je sportteam, in dit geval: voor de juiste keuzes bij het jaarlijkse transfercircus. Sinds het succes van de Oakland Raiders (het team waarvan sprake is in de film) hebben vele Amerikaanse footballteams deze inzichten ook voor hun eigen transferbeleid toegepast. Met als gevolg dat het gebruik van analytics en big data in de VS allang geen differentiator meer is.
Opvallende vaststelling: terwijl de hele sportwereld vanop de zijlijn applaudisseerde voor deze gedurfde stap, bleken uiteindelijk slechts weinig teams in andere landen en andere disciplines klaar om de sprong te wagen. Nochtans is ook hier enorm veel voordeel te halen uit het gebruik van beschikbare data.
Dit is Belgisch
Een mooi voorbeeld hiervan vinden we bij QUEsd, de uit de universiteit van Hasselt gegroeide makers van Soccerlab Concept, een product dat intussen door ruim vijftig clubs en federaties is binnengehaald. Soccerlab bundelt diverse producten rond een centrale toepassing die alle mogelijke materiaal (spreadsheets, medische beelden, videomateriaal van trainings en matchen, …) centraliseert en ter beschikking stelt voor analyses en vergelijkingen. Deze kunnen zowel voor de trainer en de technische staf dienen, als voor de medische staf en het clubbestuur.
Binnen het huidige team en per speler kunnen voortdurend analyses worden gemaakt: van het aantal blessures, de fysieke paraatheid, de statistieken tijdens de match (geslaagde passes, afgelegde kilometers, …), tot zelfs slaappatronen toe. De toepassingen zijn oneindig: van de intussen al welbekende ‘heat maps’ en ‘pass-matrix’ tot een ranking van de teamspelers op basis van een aantal vooraf gedefinieerde criteria. En de gegevens zijn zo goed als realtime beschikbaar, zodat sommige teams zelfs tijdens de rust gebruik maken van de software om de tactiek gericht bij te sturen.
Ook externe data kunnen worden ingevoerd, zodat ook bijvoorbeeld scouts gerichte analyses à la Moneyball kunnen uitvoeren, en de risico’s bij een dure aankoop tot een minimum kunnen beperken of een koopje doen met een schijnbaar oninteressante speler die toch opmerkelijke statistieken kan voorleggen. En eenmaal binnen het team kan de speler optimaal worden opgevolgd zodat bijvoorbeeld bij dreigende blessures het trainingsschema kan worden teruggeschroefd, en onbeschikbaarheid wordt vermeden. Zo is die investering in de juiste hardware en software bijzonder snel terugverdiend!
Wielrennen: showcase voor het mobiele datacenter
Ook in het wielrennen wordt analytics stilaan naar een hoger niveau getrokken. De komst van Dimension Data in het peloton is hier niet vreemd aan. Naast een succesvol team met Mark Cavendish als paradepaardje maakt het Zuid-Afrikaanse ict-dienstenbedrijf ook indruk met zijn vaak realtime analyses. De jongste Tour de France konden we het resultaat hiervan al af en toe bewonderen, bijvoorbeeld door het verschil in snelheid van de leider(s) en de achtervolgers live in beeld te brengen. Maar ook relevante informatie voor de team managers wordt vergaard en geanalyseerd: hartslag, bloedwaarden, snelheid tijdens training en wedstrijd, … van elke individuele speler, enzovoort.
Wellicht de interessantste conclusie van de samenwerking tussen Dimension Data en ASO is het gemak waarmee dit ict-bedrijf de gegevens en analyses kon blijven verwerken, ook al werd het datacenter dagelijks samen met de rest van de Tourkaravaan verplaatst. Een waardevolle les voor bedrijven die bang zijn om hun datacenter zelfs maar één keer te verhuizen: dit is het datacenter van morgen, met je data zo dicht mogelijk bij je waar je ze nodig hebt.
Big data en sport: a perfect match?
Sportclubs en informatica zijn nog altijd geen perfecte combinatie. Merchandising en marketing hebben ze intussen al behoorlijk onder de knie, maar de online ticketing interfaces, bijvoorbeeld, laten nog vaak te wensen over. Ook op het vlak van analytics en big data hebben zelfs de meeste topclubs nog een hele weg af te leggen. Wie nu investeert in een betrouwbare en innovatieve omgeving voor big data en analytics, kan nog een stevig concurrentieel voordeel uitbouwen. Onze aanbeveling voor de managers van topploegen luidt dus: investeer vandaag in big data voor een fractie van wat men voor Pogba neerlegde, en je kan volgend seizoen misschien wel tien Pogba’s van morgen binnenrijven, en nog geld overhouden ook. Het overwegen meer dan waard, vindt u ook niet?
Arnaud Bacros, country manager Belux bij EMC