Voor veel administratieve verplichtingen hoeven burgers en bedrijven niet langer in de rij voor het overheidsloket te staan. Via e-overheid (e-government) kan op een eenvoudige en snelle manier informatie worden uitgewisseld met de overheid. Smals, een gemeenschappelijke ict-organisatie van Belgische overheidsdiensten, ondersteunt dit soort programma’s in de publieke en zorgsector. Efficiënte service delivery is hierbij essentieel, omdat elke storing of traag werkende applicatie zorgt voor een slechtere dienstverlening en ontevredenheid bij de gebruikers.
Smals, voorheen SmalS-MvM, helpt Belgische overheidsorganisaties op lokaal, regionaal en federaal niveau bij de verbetering van het informatiemanagement. Hiervoor heeft het 1750 professionals in dienst op vijf verschillende locaties, waaronder twee datacenters van duizend vierkante meter. De ict-services van Smals variëren van softwareontwikkeling en beheer van de infrastructuur tot het leveren van gespecialiseerd personeel en service delivery.
End-user analytics
Bij Smals was men al langer op zoek naar een manier om zogeheten end-user analytics in te zetten om zo de dienstverlening te verbeteren. ‘Voorheen verzamelden we onze data handmatig en hadden we geen inzicht in de ervaring van de eindgebruiker in onze omgeving’, stelt Eli Van de Weyer, manager ict-service desk bij Smals. ‘We waren op zoek naar een krachtige oplossing die ons van realtime analyses kon voorzien zonder dat dit invloed had op de prestaties van de omgeving.’
Bij een van de Windows-migratieprojecten koos Smals voor Nexthink. De ict-organisatie kon de oplossing snel installeren op de end-points. Dit was namelijk slechts een kwestie van dagen, zonder ingewikkelde configuratie en zonder dat het impact had op het systeem of de netwerkprestaties. De toepassing bleek erg nuttig in de planningsfase en bij de oplevering van het project. En misschien nog wel belangrijker; de respons van eindgebruikers was goed.
In de planningsfase van het migratietraject ontdekte Smals dat eindgebruikers problemen hadden, die bij de it-afdeling onbekend waren. Omdat deze problemen in de planningsfase aan het licht kwamen, werden ze nog tijdens het migratietraject aangepakt. Het resultaat: de it-afdeling werkt niet langer alleen reactief, maar lost ook proactief problemen op. De analyses leverden dusdanig veel bruikbare inzichten op, dat Smals heeft besloten om de de analyse-oplossing ook bij andere dagelijkse werkzaamheden in te zetten. Op deze manier wil Smals zorgen voor een hogere productiviteit bij de eindgebruiker en een it-afdeling die efficiënter en effectiever werkt.
Verbetering en kostenbeheersing
Smals gebruikt de analyses om problemen op te sporen, die enerzijds niet door de eindgebruikers worden gemeld en anderzijds ook niet worden opgemerkt door het (backend) monitoringsysteem. Met de realtime visualisaties en dashboards kan het it-team van Smals snel problemen, die zorgen voor een lagere productiviteit van de eindgebruiker, lokaliseren. Neem het functioneren van een hard drive. Met Nexthink krijgt Smals automatisch een melding als er iets niet in orde is en wordt de hard drive vervangen alvorens hij crasht en voor problemen kan zorgen bij de eindgebruiker. ‘Deze toepassing geeft mijn team de mogelijkheid om succesvol en continue de kwaliteit van de end-user computing te monitoren’, zegt Van de Weyer. ‘Met de uitgebreide analyses zorgen we in de assessmentfase alleen al tot een kostenbesparing van 30 procent.’
De analyses zijn gebaseerd op kwantitatieve data, zoals het aantal harde resets, de keren dat het systeem vastloopt of blijft hangen en de softwareversies die deze problemen veroorzaken. Daarnaast helpt deze vorm van end-user analytics om opvallende activiteiten en potentiële beveiligingsrisico’s te identificeren. Door het gebruik kan Smals het security-beleid verbeteren en kosten voor software licenties, printen en hardware beheersbaar houden. In de volgende fase worden de analyses ook geïntegreerd in additionele it-processen, waaronder een nieuwe tool voor proactief servicedeskmanagement.
Interessant artikel!