Veel mensen denken bij de auto van de toekomst aan een zelfrijdende auto. De digitalisering van auto’s gaat echter veel verder. De auto van de toekomst is, boven alles, een connected car. Hierin komen alle digitale ontwikkelingen samen.
Het is opmerkelijk dat het vooral technologiebedrijven zijn die voorop lopen op het gebied van innovatie voor de auto-industrie. Neem, bijvoorbeeld, Google en Tesla. Zelfrijdende auto’s, slimme sensortechnologie en het internet of things (IoT) hebben een grote impact op hoe wij ons van A naar B bewegen. Deze innovaties bepalen hoe de auto van de toekomst eruit ziet en functioneert. Misschien wel de meest gestelde vraag is echter: waarom komen autofabrikanten niet zelf meer met deze innovaties?
Markten komen samen
Het antwoord op die vraag is eigenlijk vrij helder. Auto’s en mobiele technologie zijn namelijk twee heel verschillende zaken. Smartphones zijn pas kortgeleden in ons dagelijks leven verschenen. Consumenten accepteren daarom technologische problemen – de technologie is immers nog zo jong. Maar auto’s zijn allang geen noviteit meer. Consumenten hebben hoge verwachtingen van dit product en accepteren geen gebreken. Voor autofabrikanten is betrouwbaarheid alles; zij willen het vertrouwen van hun klanten behouden.
Deze tegenstelling tussen oud en nieuw maakt het des te belangrijk dat gevestigde automakers en jonge(re) technologiebedrijven samenwerken. Google doet dit al – het bedrijf bouwde zelfs al een eigen auto maar is uiteindelijk vooral van plan technologie te integreren voor bestaande oem’s. Het bedrijf beseft heel goed dat het innovatie voor auto’s niet los kan zien van de auto-industrie.
Technologieën komen samen
De auto is het platform waarop meerdere technologieën samenkomen. IoT, kunstmatige intelligentie (AI), augmented reality en nog tal van andere innovaties staan op het punt van doorbreken. Sommige veranderen vooral de manier van interactie met de systemen aan boord – neem bijvoorbeeld holografische projectie van gegevens in het zicht van de bestuurder – terwijl anderen de deur openen naar volledig nieuwe mogelijkheden. AI kan voorspellen wat de bestuurder nodig heeft en kan daar zelfs actie op ondernemen. Een elektrisch voertuig uitgerust met deze technologie anticipeert op een leeg rakende accu door autonoom een laadstation te boeken en de bestuurder hier naartoe te leiden. Of het analyseert het rijgedrag van de bestuurder en helpt hierdoor ongelukken te voorkomen.
Veel innovaties op autogebied ontstaan rond het thema connectiviteit. Zo duiken steeds meer diensten op die gebruikmaken van bijvoorbeeld telematica en data-analyses. Voor verzekeraars is dit zeer interessant. Door informatie over het rijgedrag van autorijders te verzamelen en te analyseren, kunnen zij de reële kostprijs van een polis berekenen. Een trend die eveneens ontstaat is de beweging naar de ‘car as a service’. Dit is een uitkomst voor de groeiende groep consumenten voor wie autobezit geen doel op zichzelf is, maar die wel van A naar B willen komen. Nieuwe businessmodellen ontstaan rondom autodelen, waarbij connectiviteit bedrijven helpt hun wagenpark optimaal te beheren.
Bedrijven innoveren samen
Er zijn tal van redenen waarom de auto van de toekomst connected zal zijn. Om hiervoor oplossingen te ontwikkelen, zijn partnerschappen nodig. Zo brengen wij bijvoorbeeld de dienst IoT Connect Advanced op de markt, gebaseerd op een platform, gebouwd door Ericsson en de Global M2M Association (GMA). Dit is een oplossing die het profiel van elke telecomoperator kan downloaden op de simkaart van een auto. Organisaties beheren hun wagenparken hiermee centraal, terwijl elke auto verbonden is met lokale telecombedrijven, zodat zij hoge roamingkosten vermijden.
Maria Sorokina, m2m business developer bij Orange Business Services