Amazon is een van de laatste van de technoreuzen die de stap zetten naar ons land. Vorige donderdag kondigde het een Belgisch kantoor aan, ruim tien jaar na de lancering van zijn AWS-cloudaanbod.
Hoeveel mensen er zullen werken in het Belgisch kantoor, is niet meegedeeld. En ook de locatie is onbekend. Deels omdat het nog niet is beslist, deels uit een geheimzinnigheid die eigen is aan de technoreuzen van de 21e eeuw. Want ook al zijn hun activiteiten verschillend, hun manier van werken en communiceren is erg gelijkaardig.
1. Ze zijn gigantisch groot, behalve in werkgelegenheid
Apple en Google zijn de grootste bedrijven ter wereld. Amazon is goed voor het gros van de online aankopen in de VS. Facebook heeft bijna anderhalf miljard gebruikers. Gigantische cijfers, maar qua werkgelegenheid valt dat eigenlijk nogal tegen.
Ik vergelijk even: in 1990 gaven de drie grootste Amerikaanse autoproducenten in Detroit werk aan 1,2 miljoen mensen; ze hadden een gezamenlijke beurswaarde van 36 miljard dollar.
In het technotijdperk ziet dat er helemaal anders uit. De top drie bedrijven van Silicon Valley geven samen werk aan amper 137.000 mensen. Maar ze hebben samen wel een beurswaarde van meer dan één biljoen of duizend miljard dollar.
Iets vergelijkbaar zien we bij de opkomende technologiebedrijven. Snapchat is 25 miljard waard, maar er werken niet eens vijfhonderd mensen. Dat doet me denken aan Instagram dat zowat vier jaar geleden door Facebook werd ingelijfd voor één miljard dollar. Er werkten toen dertien mensen.
2. Ze zijn vooral virtueel aanwezig
Onlangs vroeg een nieuwsjournalist me het nummer van de plaatselijke vestiging van Facebook. Wel, die was er niet echt. Zelf rechtstreeks een van de nieuwe technoreuzen contacteren of een woordvoerder voor de camera halen of aan de lijn krijgen, lukt vaak niet. Dat lukt mij eigenlijk alleen bij Google (Alphabet), omdat ik die communicatiemanager min of meer persoonlijk ken. Dat bedrijf sponsorde overigens ook de laatste cocktail van onze vereniging voor it-journalisten, wat ook al een uitzondering is.
Met name in ons land zijn de grote technologiebedrijven eerder beperkt aanwezig. Google heeft reeds een aantal jaar een vestiging, al was die oorspronkelijk vooral in het leven geroepen om lobbywerk te verrichten richting EU, ook al steken ze nu wel een tandje bij. Maar bij de andere is de vertegenwoordiging voor de zakelijke markt eerder beperkt, in vergelijking met meer traditionele it-bedrijven als Microsoft, IBM of HP. Die hebben een uitgebreid personeelsbestand in ons land.
Dat Amazon tot dusver – meer dan tien jaar na de lancering van AWS – nog geen echte vestiging had, is dus niet zo verwonderlijk. België is voor veel van die nieuwe technologiebedrijven geen prioriteit. Toen ik enkele jaren geleden iemand van Facebook in Europa moest bereiken voor een award-uitreiking, was dat een Italiaan die een Gmail-adres gebruikte.
3. Een hardnekkig communicatiebeleid
Toen ik laatst contact had met Salesforce (ook een van de voorbeelden van de nieuwe techbedrijven), mocht ik alleen praten met diegenen die vanuit de organisatie geaccrediteerd waren om met de pers te praten. Dat bleek in de praktijk eigenlijk enkel de country manager te zijn. Zijn medewerkers mochten niet geïnterviewd worden. Ze mochten, via de communicatiedienst, enkel gemaild worden.
Ik weet het wel, ook andere it-bedrijven houden er strikte regels op na, maar de nieuwe technologiebedrijven gaan nog een stapje verder. Officieel mocht ik van Salesforce zelfs niet weten hoeveel mensen er in de Belgische vestiging werkzaam waren.
Het bekendste voorbeeld is natuurlijk Apple. Dat bedrijf is al jaren een doorn in het oog van iedereen die een beetje de sector volgt. Voor de Benelux-woordvoerder is België geen prioriteit. Het bedrijf reageert niet op mails van Belgische journalisten en komt op evenementen ook nooit awards afhalen, als ze die winnen (wat vaak gebeurt). Geen enkel ander it-bedrijf doet dit.
Komst naar België
In een recent artikel had het gerenommeerde zakenblad The Economist het over de ‘A giant problem’. Sommige bedrijven, als Apple, zijn simpelweg te groot geworden. Ze blijken nefast voor de concurrentie en schuiven op grote schaal met winsten en dus belastingen. Ze dragen niet echt veelvuldig bij aan werkgelegenheid en communiceren niet of onvoldoende met de buitenwereld.
Van Amazon kan dan nog gezegd worden dat ze hun komst naar België tenminste toelichten, en er ook een communicatiebureau voor onder de arm namen. Ik hoop alvast dat Amazon het in België op vele vlakken beter zal doen.