Na jaren sluimeren onder de it-oppervlakte is daar ineens een enorme golf van aandacht voor kunstmatige intelligentie, ook wel bekend als artificial intelligence (ai). Mede dankzij onderzoeken zoals die van de KU Leuven, koerst AI in razendsnel tempo op volwassenheid af, met zelfrijdende auto’s en Go spelende computers in het kielzog. Ook voor bedrijven is ai een interessante ontwikkeling en een die cio’s nauwlettend zouden moeten volgen.
Ai draait voor het grootste deel om machine learning – de mogelijkheid om een computer zo te programmeren dat hij patronen herkent en modellen bouwt helpen bij het nemen van beslissingen of doen van voorspellingen. In de zakelijke wereld wordt dit al langer toegepast, machine learning is bijvoorbeeld de drijvende kracht achter veel e-mailspamfilters.
Mede dankzij de enorme hoeveelheid gegevens die overal worden gegenereerd, nemen de mogelijkheden voor de zakelijke inzet van ai echter een vlucht. Gecombineerd met technieken als neural networking, waarbij de werking van het menselijk brein wordt geïmiteerd, wordt het bijvoorbeeld mogelijk om taal op een natuurlijke manier te verwerken. Of om automatisch te herkennen wat er op een afbeelding staat. En hoe meer data beschikbaar, hoe meer er mogelijk wordt.
Toepassingen
Vanuit een zakelijk standpunt gezien, levert ai om te beginnen financiële voordelen op. In de financiële dienstverlening en verzekeringsbranche wordt ai bijvoorbeeld al toegepast voor het uitvoeren van voorspellende analytics. Om risico’s nauwkeuriger in te schatten, of voor het doen van financiële voorspellingen.
In verschillende bedrijven wordt ai bovendien al ingezet om nieuwe inzichten op te doen. Denk aan het analyseren van data om meer inzicht te krijgen in customer journeys. Of, afhankelijk van de uitkomsten van onderzoek van het UZ Leuven, voor het stellen van betere medische diagnoses. Die nieuwe inzichten zullen bovendien een belangrijke rol gaan spelen in beveiliging. Bijvoorbeeld bij tegengaan van hacking, waarbij het analyseren van data een grote rol speel. Maar in het geval van de Belgische politie ook voor de opsporing van criminele netwerken.
En dan hebben we het nog niet eens over de impact op zaken als de it-infrastructuur. Zo wordt het met AI bijvoorbeeld mogelijk om veel meer inzicht verkrijgen in netwerk- en applicatieprestaties, en om onder andere zaken als pieken in dataverkeer accurater te voorspellen.
Toekomst van IT
Tot op bepaalde hoogte is het dan ook veilig om te stellen dat ai de toekomst is van it. Volgens onderzoeksbureau Gartner is kunstmatig denkvermogen een van de meest veelbelovende trends van de komende jaren. Voorspellende capaciteiten zullen een belangrijke rol gaan spelen bij bijna alle zakelijke software, en ai zal een onmisbaar onderdeel gaan uitmaken van het dagelijkse werk van onder andere analisten, verkopers en logistieke planners. IDC ziet die ontwikkelingen ook en verwacht dat de markt voor cognitieve systemen tussen nu en 2020 zal groeien tot een waarde van meer dan veertig miljard dollar.
Niet uitstellen
Waar ai komt te staan op úw prioriteitenlijst, is natuurlijk afhankelijk van de branche waarin u opereert, uw financiële middelen, technologische vaardigheden binnen de organisatie en strategie. Begin met het zoeken van domeinen binnen uw organisatie waar ai van toepassing kan zijn, en waar het de organisatie kan helpen een voorsprong op de concurrentie te nemen.
Wel is het belangrijk om de juiste structuren als uitgangspunt te nemen om de snelle veranderingen van technologie te kunnen bijhouden. Een geïntegreerde cloudservice biedt hierin niet alleen een stevig fundament, maar maakt ook de levering van innovatieve services mogelijk en een snellere groei dan die van concurrerende bedrijven. Door de integratie van een cloudplatform met rekenservices neemt u een koppositie in in de technologische wedloop, omdat u uw applicaties sneller dan ooit kan ontwikkelen en testen.
Dus als u de zakelijke vruchten van ai wilt plukken en als cio uw waarde voor de business wilt aantonen, doet u er echter goed aan de beslissing om ai in te zetten niet te lang uit te stellen.