Bijna drie op de vijf geloven dat hun ervaring in horecazaken is verbeterd dankzij digitale tools.
Volgens een enquête van Lightspeed geeft slechts 5 procent van de Belgische consumenten aan nog nooit een bestelling digitaal te hebben geplaatst – zij het via online bestelplatforms, applicaties, QR-codes of self-order kiosks – en bevestigt hun toegenomen tech-savviness over de voorbije jaren.
Apps winnen het van pen en papier
Tweederde van de respondenten geeft aan meer geneigd te zijn om hun bestelling digitaal te plaatsen dan te wachten tot personeel hun bestelling opneemt met pen en papier, en dat omwille van verschillende redenen. Drie op vijf (57%) stellen dat digitale tools en apps gemakkelijk te gebruiken zijn, en meer dan de helft (52%) geeft aan dat de wachttijd om een bestelling te plaatsen aanzienlijk is afgenomen. Meer dan een derde geeft aan dat het minder tijd kost voordat bestellingen aan tafel worden gebracht (36%) en dat het minder lang duurt om hun rekening te betalen (34%).
Hoewel meer dan de helft (56%) van de respondenten van mening is dat de horeca erop vooruit is gegaan dankzij de implementatie van digitale tools, blijft het persoonlijk contact met horecapersoneel fundamenteel voor een positieve ervaring. Een kwart van de respondenten geeft zelfs aan dat digitale tools in de horeca personeel meer tijd hebben vrijgemaakt om een meer persoonlijke service te bieden en hun werkdruk hebben verminderd – iets wat in tijden van personeelstekort van cruciaal belang blijkt te zijn.
Opgelet: generatiekloof
Digitale tools in de horeca worden sneller, gemakkelijker en enthousiaster onthaald door jongere generaties. Van alle respondenten tussen 18 en 34 geeft bijna tweederde (64%) aan dat hun horeca ervaring is verbeterd dankzij digitale tools, terwijl slechts 8,5 procent zegt dat dit niet het geval is. Hetzelfde kan gezegd worden van de helft (50%) van de respondenten tussen de 35 en 54 jaar – waarbij 14,5 procent zegt van niet. Vanaf 55 jaar is meer dan een derde (38,5%) het daarmee eens, en 12 procent het oneens.
Lightspeed lanceert Order Anywhere
Om de toenemende digitalisering van de Belgische horecasector verder te ondersteunen, lanceert Lightspeed Order Anywhere. Order Anywhere is een online bestelplatform waarmee gasten ter plaatse in een restaurant én online voor takeaway contactloos een bestelling kunnen plaatsen en betalen. Op die manier kunnen horecaondernemers al hun online bestellingen beheren met één centraal systeem, zonder deze manueel te moeten invoeren.
Met Order Anywhere kunnen horecaondernemers eenvoudig digitale menu’s aanmaken en aanpassen voor één of meerdere locaties of doeleinden, tafel-specifieke Q-codes creëren, en bestellimieten per tijdslot invoeren. De add-on integreert naadloos met Lightspeed Restaurant en werkt zonder extra hardware of commissies aan derden.
“Het is ontzettend aanmoedigend om te zien dat de digitalisatie van de Belgische horeca met enthousiasme wordt onthaald door consumenten”, zegt Emine Youssef, country manager België bij Lightspeed. “Nu horecazaken terug op volle capaciteit draaien – maar personeelstekort een aanhoudend probleem blijft – bieden digitale tools manieren om de druk van het personeel te verlichten en gasten meer controle te bieden over hun horeca ervaring. Twee jaar geleden leken Belgische consumenten minder klaar voor dit soort technologie, maar vandaag verwachten gasten haast dat ze op hun eigen tempo en voorkeursmanier kunnen bestellen en betalen. Dat is precies wat Order Anywhere doet. Naast het versnellen en bundelen van online bestellingen – zowel ter plaatse als voor takeaway – helpt Order Anywhere horecazaken volledig operationeel te blijven. Ik weet zeker dat mensen liever hebben dat hun favoriete restaurants open zijn met behulp van digitale tools dan gedwongen gesloten omwille van personeelstekort.”