De overname van Base door Telenet heeft ook impact in de zakelijke markt, waar Proximus heerst en Mobistar sinds jaar en dag nummer twee is. Zal Telenet Mobistar inhalen? En zijn er verschillen in sectoren, zoals zorg of transport? Een analyse op basis van exclusieve cijfers.
Computable.be nam samen met Computer Profile de marktaandelen voor mobile providers door, en dit op basis van een onderzoek bij bedrijven met meer dan vijftig werknemers.
Proximus blijft alvast heer en meester als marktleider. Dit blijkt uit circa 2300 interviews die Computer Profile de afgelopen twaalf maanden voerde met it-verantwoordelijken van Belgische commerciële en publieke instellingen. We focussen ons hierbij op mobiele communicatie zowel op spraak als op mobile data, en meer bepaald op de drie netwerkoperatoren. En we komen tot volgende bevindingen.
1. Proximus in zes jaar nog nooit zo sterk
Sinds 2010 heeft de marktleider nog nooit zo’n sterk marktaandeel gehad als vandaag. 64 procent van de Belgische bedrijfsvestigingen met vijftig of meer medewerkers gebruikt zakelijke mobiele abonnementen van Proximus. Daarmee is Proximus met ruimte voorsprong de meest voorkomende provider voor zakelijke mobiele telefonie in België. Die voorsprong op nummer twee Mobistar is vandaag groter dan zes jaar geleden.
2. Base (en Telenet) komen opzetten
Uit cijfers van Computer Profile blijkt dat de achterstand van Base in de bedrijfsmarkt behoorlijk groot is. Toch maakt Base hier behoorlijke vooruitgang. Deze mobiele provider wist op zes jaar tijd bijvoorbeeld zijn marktaandeel zelfs te verdubbelen in de bedrijfsmarkt: van 2,1 procent tot 5,2 procent.
Dat is een mooie prestatie, al kunnen we Base bezwaarlijk een b2b-speler noemen. En dit oordeel geldt in zekere zin ook voor Telenet. De overname van Base zal Telenet in de mobiele bedrijfsmarkt dus slechts gedeeltelijk iets bijbrengen.
Mobistar is als operator het meest populair in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Daar beschikt 36 procent van de bedrijfsvestigingen over één of meerdere Mobistar-abonnementen.
Regionaal zijn er weinig verschillen tussen de drie operatoren, maar vooral de segmentatie naar de omvang van de klanten blijkt van invloed. Mobistar wordt bijvoorbeeld vaker gebruikt bij de kleinere en middelgrote bedrijven, terwijl Proximus het meest voorkomt bij de grote locaties.
Base komt het meest terug bij bedrijven met vijftig tot honderd medewerkers (7,5 procent). In de segmenten daarboven geeft 3 tot 5 procent van de locaties aan Base in te schakelen.
3. Mobistar blijft nummer twee voor jaren
Het onderzoek van Computer Profile beperkt zich tot bedrijven met meer dan vijftig werknemers. Als we het vergelijken met andere onderzoeken (die ook rekening houden met kleinere bedrijven) zou bij een totaal beeld van de bedrijfsmarkt het marktaandeel van Proximus onder de 60 procent dalen. Dat van Mobistar onder de 30 procent.
Toch zullen zowel Proximus als Mobistar de komende jaren zeker nog het overgrote deel van de koek verdelen. Telenet/Base krijgt hier de komende jaren niet meteen een voet aan de grond, zeker niet bij de grote bedrijven, en al helemaal niet in Brussel en Wallonië.
4. Sectorverschillen: Proximus in zorg, Mobistar in transport
Al bij al blijkt de markt voor bedrijfstelefonie, ondanks dat het makkelijker is dan ooit om van operator te veranderen, eerder stabiel. Proximus en Base winnen beide een klein beetje terrein in de laatste jaren. Mobistar verliest daarentegen wat terrein, maar van grote verschuivingen is echter geen sprake.
Verdeling naar sectoren laat wel wat verschillen zien. Zo kent Proximus zijn grootste aandeel in de zorgsector waar drie kwart van de aangetroffen abonnementen een Proximus-abonnement betreft.
Mobistar doet het dan weer bovengemiddeld goed in de transportsector. Daar is deze operator al even sterk als Proximus. Mobistar specialiseert zich onder meer in track & trace, waarbij het bijvoorbeeld trucks uitrust met een simkaart. Mobistar beschouwt zichzelf in ons land overigens ook marktleider in Machine-to-machine-toepassingen, zeg maar het voormalige en zakelijke onderdeel van wat vandaag als ‘internet of things’ wordt omschreven.
Base komt beduidend vaker voor in het onderwijs dan in de andere sectoren. De reden hiervoor is dat maar weinig onderwijsinstellingen of scholen gsm’s of mobiele abonnementen voorzien voor hun personeel. Het cijfer van Base daar komt waarschijnlijk eerder in lijn met dat wat deze operator haalt in de consumentenmarkt.
Conclusie: weg is nog lang voor Telenet
Wat ons eigenlijk terugbrengt naar onze hoofdvraag. In de bedrijfsmarkt heeft de nieuwe combinatie Telenet/ Base nog een erg lange weg te gaan. Als het ooit een significante speler wordt, dan lijkt dat alleszins niet voor morgen.