Facebook verdiende het afgelopen kwartaal extra veel geld, omdat wereldwijd de mobiele netwerken steeds beter worden. Vooral door video zijn de inkomsten van mobiele advertenties gestegen tot 84 procent van de totale inkomsten van zeven miljard dollar in het derde kwartaal.
Door de investeringen die operators hebben gedaan in 4G netwerken, heeft Facebook extra winst van advertenties. Omdat wij steeds meer op onze smartphones allerlei websites bezoeken, apps gebruiken en online enorm veel advertenties bekijken en verplicht reclame kijken voordat de video echt begint, daardoor verdient Facebook en ook Google extra geld.
Maar wacht even, al die data gaat toch via het mobiele netwerk en komt uit onze bundel!?
Feit: de mobiele operators hebben enorme investeringen in hun 4G netwerken moeten doen.
Feit: mobiele operators hebben elk jaar met 50 tot 100 procent groei van het dataverkeer te maken. Daardoor moeten ze ook de komende jaren blijven investeren om te voorkomen dat het netwerk verstopt raakt (zoals in 2013 met 3G op een aantal plekken gebeurde). Daardoor blijven de kosten voor onze maandelijkse Gigabytes hoog.
Als we gebruik maken van sommige websites, is een belangrijk deel van het dataverkeer advertenties. De meeste gratis apps (vooral spelletjes) genereren erg veel mobiele data door video’s en advertenties tussendoor. Op Wi-Fi-netwerken is dat niet zo problematisch (geen directe meerkosten), maar onderweg gaat al deze data van onze databundels af.
Vanwege de verkeersgroei zijn operators druk bezig om de capaciteit van de 4G-netwerken te verhogen. Dit wordt gedaan door 2G en 3G frequenties te verminderen en in te zetten voor 4G. Ook wordt de 2600 MHz band steeds meer toegepast. Binnenkort is in Nederland 4G op 800 MHz, 900 MHz, 1800 MHz, 2100 MHz en 2600 MHz.
De macht is aan het verschuiven. Operators moeten steeds meer data transporteren en krijgen daar elk jaar steeds minder geld voor. Daardoor dalen hun inkomsten, terwijl de noodzakelijke investeringen hoog blijven. Ook de roaming-inkomsten dalen sterk en volgend jaar zomer zijn de roamingkosten in Europa bijna verdwenen. De macht ligt niet (meer) bij de operators, maar bijvoorbeeld bij Google en Facebook. Zij krijgen veel geld voor de advertenties, terwijl de operators het moeten transporteren en wij daarvoor moeten betalen. De wereld wordt er niet eenvoudiger op.