Het voorbije weekend werd het bestaande computersysteem, dat heel het treinverkeer in België regelt, vervangen. Het nieuwe Traffic Management System (TMS) is hetzelfde dat de Zwitsers gebruiken.
In de nacht van 11 op 12 november 2016 hebben tientallen specialisten het bestaande computersysteem vervangen dat in de seinhuizen en het verkeerscoördinatiecentrum het treinverkeer in heel België regelt en opvolgt. De bestaande technologie was twintig jaar oud en was aan vervanging toe.
Het nieuwe verkeersregelingssysteem biedt enkele belangrijke en strategische voordelen. Het nieuwe systeem volgt het treinverkeer in realtime en geeft automatisch betrouwbare voorspellingen voor elke treinrit. Dit alles wordt om de twee seconden herberekend. Daarnaast wijst het systeem ook mogelijke toekomstige conflicten aan op het spoor (voorbeeld: een trein die achter een stilstaande trein moet stoppen en wachten) zodat daar op een snelle en correcte manier op kan ingespeeld worden. Hoe minder potentiële conflicten op het spoor, hoe positiever voor de regelmaat van de treinen.
Het Traffic Management System houdt rekening met elke vorm van informatie zoals het type van trein, de spoorinfrastructuur, de snelheid aan wissels, de tijdelijke snelheidsbeperkingen en de geplande werken. De nieuwe technologie stelt ook een lijst voor met alle mogelijke treinaansluitingen.
Op basis hiervan worden de meest recente en relevante gegevens naar de informatiesystemen van de spooroperatoren gestuurd die dat op hun beurt aan de reizigers kunnen communiceren. Deze technologie betekent ook de aanzet voor een nieuwe organisatie waarbij de verkeersleiders (Traffic Controllers) zich, dankzij de nieuwe tool, op termijn uitsluitend kunnen concentreren op het beheer en de opvolging van het treinverkeer.