De rol van cfo’s verandert. Meer dan ooit wordt ook van hen verwacht dat zij – met hun enorme hoeveelheden data – extra waarde leveren aan de organisatie. En dan niet alleen voor wat betreft het maken van data-analyses en financiële rapportages. Ook digitale innovatie en presentaties van business proces veranderingen aan het bestuur maken nu inherent deel uit van hun dagelijkse uitvoering.
Uit een recent rapport van Forbes en KPMG blijkt dat zes op de tien (63 procent) directeuren voorspellen dat de invloed van cfo’s in de komende drie jaar meer zal groeien dan die van andere bestuursleden. Volgens het rapport ligt hun grootste bijdrage in het kunnen stimuleren van de prestaties en groei van de organisatie.
Veel cfo’s zijn echter terughoudend om een adviserende rol aan te nemen. Bijna een op de drie ondervraagde ceo’s geeft namelijk aan dat hun cfo hen niet voldoende heeft geholpen met de uitdagingen die bij het runnen van hun organisatie kwamen kijken. Gebrek aan ervaring op het gebied van nieuwe technologie (in het bijzonder cloudgebaseerde erp-software) was een veelvoorkomende klacht. Voor wat betreft de Belgische markt merken we alvast dat de adoptie van nieuwe technologie nog te weinig op de agenda staat van de Belgische cfo’s. Een duidelijke verschuiving naar nieuwe technologie en met name SaaS is nodig om zodoende budget vrij te maken voor technologische business-innovaties en digitalisering.
Op dit moment besteden veel bedrijven 80 procent van hun it-budget/-resources aan het onderhouden van bestaande applicaties, die in vele gevallen beschikbaar zijn als een service. Een cfo moet in zijn beleid hier komaf mee maken en sturen op innoverende services, zodat het bedrijf er beter van kan worden. Cfo’s en financiële afdelingen zouden hier aandacht aan moeten besteden als zij de hen toekomende rol willen spelen in het vormgeven van bedrijfsstrategieën.
Benutten van data
Hoe kunnen cfo’s en hun teams voldoen aan de uitdagingen van zakendoen anno 2017? Het antwoord: digitalisering.
Een van de grootste uitdagingen voor organisaties op dit moment is goed gebruikmaken van de enorme massa aan data die zij verzamelen, zowel van klanten als intern. Finance-teams zouden al hun tijd kunnen spenderen aan het verzamelen en analyseren van data over bedrijfsmiddelen. De uitdaging is tegenwoordig om deze informatie om te zetten in iets betekenisvols, vooral omdat prestatierapporten van organisaties steeds voller staan met immateriële activa – zoals merkbinding en socialmedia-bereik – die niet zo duidelijk gedefinieerd zijn. Om dit te bereiken is consistentie nodig. Met name voor de manier waarop gegevens op alle onderdelen van de organisatie worden behandeld en gemeten.
De rol van de cfo is dan ook om duidelijkheid en consistentie te brengen in financiële rapportages, zodat de organisatie haar prestaties nauwkeuriger kan meten en weloverwogen beslissingen voor de toekomst kan maken. Dit is misschien wel de belangrijkste manier waarop cfo’s de financiële functie moderniseren en de directie significante waarde kunnen bieden. Een goede start is tevens het invoeren van datagedreven SaaS-services in het operationeel beleid. Hierdoor realiseert men reeds een eerste goede stap – met name de organisatie aansturen op basis van data-inzicht.
Directeuren over de hele wereld zoeken hulp bij financiële leiders voor een slimmere en kosten-effectievere bedrijfsvoering. En door een eenduidige aanpak voor data aan te nemen, krijgen cfo’s een ideale positie om aan deze hoge verwachtingen te kunnen voldoen.