Op de eerste Digital Dominance Awards zijn zeven winnaars bekroond: BNP Paribas Fortis (banken), KBC (verzekeringen), Luminus (utilities), Lidl (food retail), Zalando (retail), Proximus (telco’s) en Jupiler (FMCG). Deze merken zijn in hun productcategorie het dominantst aanwezig zijn op digitale media.
De eerste Digital Dominance Awards werden georganiseerd door Dicitas Consulting, in samenwerking met Conversion Talent en Yonego. Er werden 55 merken doorgelicht, waarvan 21 genomineerd werden in zeven categorieën (Banking, Insurance, Telco, Utilities, Food Retail, Retail & Products).
The Digital Dominance Benchmark meet de ‘digitale dominantie’ van bedrijven door gebruik te maken van publiek beschikbare informatie van gekwalificeerde bronnen. De prijs werd eerder al in Nederland en Azië uitgereikt. Het onderzoek spitst zich specifiek toe op website-, online video-, mobiele app-, social media- en zoekmotor-performance. Binnen elk van die categorieën zijn er bepaalde parameters die in aanmerking worden genomen. Voor online video zijn dat bijvoorbeeld aantal abonnees, aantal views en aantal interacties als likes en shares.
Het blijkt dat geen enkele van de award winnaars op alle vijf de dimensies dominant is. Er zijn wel een paar industrieën waar twee merken de leiding nemen en de heerschappij onder elkaar verdelen. Bij bankieren zijn dat bijvoorbeeld BNP Paribas Fortis en Belfius. Bij telco’s Proximus en Telenet.
België heeft ook duidelijk nog een achterstand in te halen in de meeste categorieën ten opzichte van Nederland en Azië. In sommige industrieën haalt de Belgische leider zelfs amper het gemiddelde niveau van dezelfde industrie in Nederland.