Aan @realdonaldtrump zal het niet liggen. Ondanks al zijn gratis publiciteit staat Twitter stil. Nieuwe gebruikers zijn er amper en de verliezen stapelen zich op.
Het probleem is intussen welbekend: Twitter telt een groep van goed driehonderd miljoen erg trouwe gebruikers – de Amerikaans president @realdonaldtrump is daar veruit de bekendste van –, maar het bedrijf slaagt er nu al twee jaar amper meer in nieuwe gebruikers aan te trekken.
Dat is op zich niet zo verrassend, ware het niet dat andere sociale media als Facebook (met ook Instagram, Messenger en WhatsApp) en Snapchat fors blijven groeien. Vooral het contrast met het (bijna) alles overheersende Facebook is enorm. ’s Werelds grootste sociale media-platform groeide op minder dan twee jaar tijd met bijna een half miljard gebruikers (zie rechter grafiek).
En terwijl Facebook uit de groep van ruim 1,8 miljard actieve gebruikers per maand – zes keer meer dan Twitter dus – heel wat winst puurt, rijgt Twitter de verliezen al elf jaar na de oprichting op aan elkaar.
De omzet steeg het afgelopen kwartaal nauwelijks, met minder dan 1 procent,een vrije val sinds 2012 (zie rechter grafiek). Op Wall Street sloot het aandeel vrijdagavond 12 procent lager. Het aandeel staat intussen lager dan het bedrag waarmee Twitter in november 2013 naar de beurs trok.
Tot nog toe kon Twitter uit de groep van trouwe gebruikers meer (advertentie-)inkomsten puren, maar ook daar lijkt het vet van de soep. En meer publiciteit dan met de tweets van Donald Trump zal het platform vermoedelijk niet meer krijgen.