De cloud is alomtegenwoordig en razend populair. Heel wat bedrijven en toepassingen spelen hier dan ook handig op in. Ook Allocloud zag een gat in de markt voor een VoIP-oplossing in de cloud voor kmo’s. Voldoende stof voor een gesprek!
Allocloud spruit voort uit een ander bedrijf en daarvoor moeten we terug naar 2006. Eyepea – een open source VoIP integrator – werd toen opgericht door Jacques Gripekoven. Het bedrijf wist onmiddellijk referenties als Recticel, NMBS Logistics en nog een aantal andere klinkende namen te strikken. In 2013 werd vervolgens Allocloud opgericht om in te spelen op de toenemende vraag van kmo’s naar geavanceerde en gebruiksvriendelijke telefonie oplossingen in de cloud. ‘Daarmee waren we zeker één van de voorlopers’, geeft de ceo van Allocloud, aan. ‘Om de kosten zo laag mogelijk te houden, besloten we voort te bouwen op onze eerdere open source-oplossing en ontwikkelde we als eerste Belgische telefonieoperator een VoIP oplossing in de cloud voor kmo’s.’
‘Met meer dan twintig jaar telecom ervaring op de teller had ik eerder, samen met Ivan Gérard, twee telecommunicatie ingenieurs en een software ontwikkelaar al Eyepea opgestart’, blikt Gripkoven terug op het verleden. ‘In 2013 werd uiteindelijk Allocloud opgericht en een pijlsnelle groei ingezet. Ondertussen tellen we een ecosysteem met 25 medewerkers en meer dan zeventig externe gecertificeerde telecom integratoren.’
‘Vorig jaar was een scharnierjaar met de lancering van onze derde versie van Allocloud, de opwaardering naar een Carrier Grade platform en de versterking van het technische team. Dit jaar willen we exponentieel groeien. Dit willen we realiseren met komst van nieuwe commerciële medewerkers, partnerships met gecertificeerde en toegewijde integratoren, én een api die grote en internationale carriers de kans biedt om onder eigen label met een vernieuwend en winstgevend business model geavanceerde telefonie diensten aan te bieden aan kmo’s.’
Telecom-oplossing
Allocloud biedt een volledige ott (over the top), telephone as a service-oplossing. ‘We werken met gedistribueerde vm’s die geïnstalleerd zijn in de grootste datacenters in Europa. Dit met een volledige redundantie op niveau van de softswitch en de connectie met internationaal gerenommeerde carriers. Daarnaast bieden we onze klanten ook een revolutionaire management interface voor hun telefonie.’
‘Met Allocloud Business Telephony kunnen klanten interactieve ontvangst menu’s, openingsuren, gepersonaliseerde voicemails, call forwarding en meer geavanceerde telefonie functies door middel van een eenvoudige en intuïtieve drag&drop oplossing beheren’, geeft Gripekoven een overzicht van de mogelijkheden. ‘Via een api kunnen we ook koppelen met andere bedrijfsapplicaties zoals bijvoorbeeld Brio voor verzekeringsmakelaars of Whise en Omnicasa voor immomakelaars.’
‘Nochtans hebben we het bij de opstart kleinschalig aangepakt. Initieel hebben we onze oplossingen voor grote bedrijven aangepast aan de noden van kmo’s. In 2013 waren we immers pioniers en we wilden eerst valideren of er wel een markt voor onze oplossingen was. Nu vier jaar later constateren we heel duidelijk dat die markt er is. Op basis van de feedback van onze klanten hebben we nu een schaalbare, stabiele oplossing afgestemd op de noden van bedrijven.’
‘We merken wel dat nog heel wat kmo’s met een traditionele telefooncentrale werken en aarzelen om over te stappen naar een on-site VoIP PBX. We zijn er overtuigd dat ze eerder onmiddellijk naar de cloud zullen overstappen. Kmo’s kiezen voor Allocloud omdat we geavanceerde telefonie oplossingen bieden die zonder extra investeringen meegroeien met de technologische vooruitgang tegen een competitief en flexibel tarief. Onze oplossingen zijn eenvoudig, voordelig en gemakkelijk en dat trekken we door in onze hele bedrijfsvoering.’
Een Waalse goudklomp
Top op heden kon het management van Allocloud de groei nog zelf financieren, weliswaar aangevuld met een aantal subsidies van de Waalse regio, die het bedrijf beschouwt als een regionale goudklomp. ‘We blijven continu investeren in technologie, processen en mensen. Ondertussen tellen we al 25 medewerkers, het team werd de voorbije jaren dus stevig versterkt. Aangezien we op de stevige structuur van Eyepea konden terugvallen was het een strategische keuze om geen extern kapitaal aan te trekken’, zegt Gripekoven. ‘Ook Allocloud is overigens winstgevend en we halen een ebit-groei van meer dan 50 procent per jaar’, glundert hij.
De cloud nog populairder maken
De founder ziet nog heel wat mogelijkheden in de nabije toekomst. ‘We bieden oplossingen voor alle ondernemingen, van eenmanszaak tot multinational. Onze gemiddelde klant telt twaalf medewerkers, dus daar zit nog wel wat rek op. Als pionier zijn we natuurlijk uitstekend geplaatst om marktleider te blijven in cloud telefonie. Met ons model zijn we goed gepositioneerd om via partners en white labeling, exponentieel te groeien op de nationale en internationale markt. We ambiëren meer dan vijfhonderdduizend gebruikers op ons platform tegen 2020’, werpt de directeur een blik op de nabije toekomst.
‘Om dit te kunnen realiseren investeren we momenteel in het optimaliseren van onze interne processen, want tot op de dag van vandaag loopt dit te veel manueel. Door een interne kwaliteitscontrole willen we onszelf constant triggeren om een nog hoger kwaliteits- en klantentevredenheidsniveau te behalen. We doen dan ook heel wat bevragingen via enquêtes om zo onze werken te verbeteren.’
Een succesvolle aanpak die het bedrijf ook de komende jaren stevig moet laten groeien. Het groeipad is alvast ingezet!