Dagelijks maken Vlamingen ongeveer anderhalf miljoen ritten met tram en bus. Hoeveel worden daarvan met de app gekocht? Iets meer dan vierhonderd. Hier klopt iets niet, denk ik dan. Maar de oplossing komt uit onverwachte hoek: de tramchauffeur zelf.
Laat me beginnen met te stellen dat het openbaar vervoer me nauw aan mijn hart ligt. Zelf gebruik ik het niet dagelijks, maar wel geregeld. Het is comfortabel en eigenlijk ook vrij goedkoop. En efficiënt.
Ik woon op vijftien kilometer van Antwerpen en als ik op een doorsnee weekdag die stad vlot wil bereiken, neem ik best de tram. Ik kan bovendien onderweg schrijven, lezen of van een power nap genieten. Allemaal zaken waar ik in mijn auto zelfs niet aan moet denken…
IT-problemen
Leve De Lijn dus, al heeft de maatschappij de laatste tijd zo zijn it-uitdagingen. Zo liep het project voor het registratiesysteem en de boordcomputers op bussen en trams (waarde ruim honderd miljoen euro) danig vertraging op.
Echt opmerkelijk vond ik het verhaal van de schermen waarop reizigers kunnen lezen wat de eerstvolgende halte zal zijn. Al jaren blijken bussen met dergelijke schermen te zijn uitgerust, terwijl het systeem pas binnen een jaar of vier helemaal zou werken. Een probleem met het besturingssysteem blijkbaar.
400 versus 30.000 tickets
Een recent project zijn de zogenaamde m-tickets. Aangezien veel mensen een smartphone gebruiken, is het een goed idee om ze ook via een app te kunnen laten betalen. Klinkt logisch, alleen gebeurt dat vandaag bijna niet.
Ongeveer vijf maanden na de lancering worden er dagelijks gemiddeld ongeveer 460 m-tickets verkocht. Die zijn nochtans goedkoper dan het sms-ticket, waarvan De Lijn er dagelijks ruim dertigduizend verkoopt. Terwijl die app veel gebruiksvriendelijker zou zijn.
Kortom, blijkbaar vinden veel mensen hun weg (nog) niet naar de nieuwe app. Ikzelf eerlijk gezegd ook nog niet. De betaling voor de m-tickets gebeurt niet via een officiële app van De Lijn. De overheidsmaatschappij laat namelijk drie externe aanbieders de m-tickets verkopen. Reizigers die een m-ticket willen kopen, moeten dus de app van een van de aanbieders downloaden.
En dan nog. Want zelfs als je de app vindt en installeert, werkt het nog niet altijd. Enfin, bij mij toch niet. Met de deelnemende 4411 app, die ik zelf installeerde, kon ik bijvoorbeeld enkel ‘straatparkeren’ of ‘garageparkeren’, maar geen tickets voor tram of bus kopen.
Kwestie van gebruiksgemak
Het verhaal van de moeilijke start van m-tickets doet me denken aan een klassiek probleem bij outsourcing. Je kan je it uitbesteden, maar het blijft wel je it. Het is ook een kwestie van gebruiksgemak. Een weelde aan betaalmogelijkheden is interessant, maar soms ook niet transparant. Voor mobiele betalingen bij De Lijn zijn er dus drie verschillende apps met elk hun eigen voorwaarden voor gebruik. Terwijl er dus ook nog een app is voor de dienstverlening van De Lijn zelf. En sms-tickets natuurlijk.
Voor velen blijkt dit erg verwarrend. Het kan niet de bedoeling zijn dat ze de weg naar het goedkoopste ticket niet vinden. Per slot van rekening gaat het om dezelfde rit met dezelfde bus of tram.
De chauffeur biedt de oplossing
Om door de bomen nog het bos te zien werd enkele weken geleden de tool ticketassist.be gelanceerd. Nog een tool dus. Maar pittig detail: deze toepassing is niet van De Lijn en dus ook niet van de drie betaalpartners. Ticketassist is een sympathiek (en compleet vrijwillig) initiatief van ene Christophe Hollebeke, die zelf tramchauffeur is. ‘Als chauffeur merkte ik vaak dat reizigers niet altijd het voordeligste vervoerbewijs hadden gekocht. Zo ontstond het idee een assistent te ontwikkelen die dit probleem oploste’, zo klinkt het op zijn website.
Via de website van Christophe kan je eenvoudig en op basis van je bus- of tramgebruik de goedkoopste optie berekenen om je ritten te betalen.
De tool is best handig en bevestigt wat ik altijd al wist: als je het echt niet meer weet, vraag je best de weg aan de chauffeur.