Telecomoperator Proximus heeft een sterk 2016 achter de rug en kende groei in bijna alle divisies, met dank aan succesvolle diensten als Tuttimus, Bizz All-in en de alternatieve provider Scarlet. Het afschaffen van de roamingkosten zal volgend jaar wel pijn doen, meent het bedrijf.
Sterke commerciële campagnes en de lancering van de nieuwe productportfolio Tuttimus- en Bizz All-in midden oktober resulteerden in een mooie groei van Proximus’ klantenbestand voor vast internet, televisie en mobiele postpaid. De marktaandelen voor vast internet groeiden tot 46,3 procent, voor digitale televisie tot 35,9 procent en voor mobiel tot 40,7 procent.
De netto-omzet daalde wel tot 5,87 miljard euro (ruim 2 procent minder dan in 2015), maar dat is vooral te wijten aan minder inkomsten bij dochter BICS, die wholesale carrier-diensten verkoopt waarvan spraaktelefonie een groot deel uitmaakt. Bij BICS daalde de omzet bijna 10 procent. Zonder BICS was er een omzetstijging van 0,7 procent.
Het consumer-segment breidde zijn klantenbestand verder uit, met voor het merk Proximus een verschuiving naar gezinnen en kleine ondernemingen met ‘hoge waarde en lage churn’. Ook het klantenbestand van het lage-kostenmerk Scarlet kende een forse groei. Het Enterprise-segment kende een sterke groei van het aantal mobiele klanten.
TV en internet
Het aantal unieke tv-klanten bedroeg 1.489.000, met ruim 75.000 nieuwe abonnementen over het volledige jaar 2016 (+5,3 procent op jaarbasis). Het totale klantenbestand voor vast internet groeide eind 2016 tot 1.920.000 klanten, een toename met ruim 64.000 vaste internetlijnen voor 2016 (+3,5 procent op jaarbasis).
Vaste spraak kwam eind 2016 uit op 2.688.000 lijnen, een daling met 93.000 lijnen in 2016 (-3,3 procent op jaarbasis).
Het totale aantal mobiele klanten staat op 6.543.0002 (+8,9 procent op jaarbasis) voor 2016, met +126.000 mobiele postpaid spraakkaarten, -163.000 mobiele prepaidkaarten en +571.000 M2M (machine-to-machine- en Internet Overal-kaarten).
Het aantal gezinnen en kleine ondernemingen met 3- en 4-play bedroeg eind 2016 1.363.000, goed voor 46,3 procent van het totale klantenbestand, met ruim 62.000 nieuwe klanten voor het volledige jaar 2016 (+4,8 procent op jaarbasis).
Glasvezel
Proximus investeerde precies 949 miljoen euro in zijn netwerken vorig jaar, onder meer in 4G+, VoLTE, glasvezel naar bedrijven en nu ook naar consumenten en de verdere verbetering van VDSL (met vectoring).
Voor volgend jaar verwacht het bedrijf een negatieve impact van de afschaffing van de roamingkosten. Die zullen zowat 81 miljoen euro aan omzet kosten, denkt Proximus.