Vanaf 1 april krijgt de digitalisering van Justitie opnieuw een duwtje in de rug. Op die datum gaat RegSol in de lucht, een platform waarop alle actoren bij een faillissement elkaar digitaal kunnen vinden.
Vanaf 1 april zal het beheer van nieuwe faillissementsdossiers en de elektronische registratie van schuldvorderingen verplicht via Regsol moeten gebeuren; het Centraal Register voor Solvabiliteit. De advocatuur financiert het project.
Via het platform kunnen de rechtbanken (rechters en griffiers), de curatoren en de schuldeisers op elektronische wijze de belangrijkste documenten van een faillissementsdossier opstellen, ondertekenen en uitwisselen. Zo moeten bijvoorbeeld schuldeisers (leveranciers, banken, sociale zekerheid…), voortaan via Regsol hun aangiftes van schuldvordering ingeven. Zij betalen daarvoor een retributie. De rechters en griffiers krijgen dan weer een beveiligde toegang tot het platform, zodat vonnissen en dergelijke automatisch opgeladen worden.
De hoop is dat de papierstroom, die nu nog de griffies overlaadt, verdwijnt en vervangen wordt door het elektronisch dossier dat de curatoren beheren. De Orde van Vlaamse Balies (OVB) en haar Frans- en Duitstalige tegenhanger OBFG worden verantwoordelijk voor de archivering van de faillissementsdossiers.
Dominique Matthys, voorzitter van de OVB: ‘De advocatuur levert zware financiële inspanningen om een openbare digitale dienstverlening te garanderen. RegSol is daar één project van. Het zal in elk geval, uiteindelijk, bijdragen tot een moderne manier van werken- denk maar aan de enorme tijdsbesparing omdat we elektronisch kunnen communiceren met de belangrijkste actoren in een faillissement.’
De Orde van Vlaamse Balies zal in de eerste helft van 2017 1,2 miljoen euro investeren in Regsol, via haar dochteronderneming DIPLAD (Digitaal Platform Advocaat). Inkomsten, die louter de kosten moeten dekken, komen er pas vanaf juli 2017, via de retributies.