Bij het laten maken van een nieuwe website sta je voor een lastige keuze. Ga je in zee met je eerdere websitebouwer of kies je een nieuwe partij? En als je voor een nieuwe partij kiest, hoe maak je dan de juiste keuze? Het is toch een hele stap om met een nieuwe partner in zee te gaan.
Het voordeel van je huidige websitebouwer
Als je bij je huidige websitebouwer blijft, weet je wat je aan hen hebt. Zijn er minpunten, dan neem je die voor lief omdat je ook weet wat ze wel goed doen. En ach, zo erg is het toch niet wat ze in jouw ogen verkeerd doen? Dat kan prima zijn voor jouw organisatie, blijf dan gewoon bij je huidige websitebouwer.
Realiseer je daarbij wel: als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg. Oftewel; als je meer resultaat uit je website wilt halen, is er een gerede kans dat dit niet lukt. Je krijgt al een website uit dezelfde koker, verwacht dan ook hetzelfde resultaat.
Het voordeel van een nieuwe websitebouwer
Een nieuwe websitebouwer kan heel verfrissend werken, zeker als die kritisch kijkt naar wat je nu hebt, en naar wat je aan wensen hebt voor je nieuwe website. Je moet dan zelf wel je wensen en doelen in beeld hebben. En om het resultaat te meten, ook inzicht in hoe je huidige website presteert, zowel qua vindbaarheid in de zoekmachines als op het gebied van conversie.
Je nieuwe websitebouwer kan op basis van die doelen aangeven of die haalbaar zijn en wat daarvoor nodig is. Daarbij is een zoekwoorden-onderzoek altijd van belang, ook als je dat al eens hebt gedaan of hebt laten doen. Deze lijst kan worden geüpdatet en aangevuld, en vaak levert een frisse blik veel extra potentie op.
Een nieuwe website of niet?
Voor je het besluit neemt om een nieuwe website te laten bouwen is het zaak om op een rijtje te zetten waarom dat nodig is. In het ene geval volstaat een update of redesign van de bestaande website, terwijl in een ander geval een update net zoveel kost als een compleet nieuwe website. Zeker wanneer je een professionele nieuwe website laat maken verdient de investering zich al snel terug.
Dan is er nog de vraag wat je krijgt voor de investering die je doet. Wordt er alleen een website opgeleverd of wordt er serieus aan SEO gewerkt om je vindbaarheid te vergroten? Word je verder nog ondersteund op het gebied van online marketing?
Laat je goed informeren
Laat je dus goed informeren voor je de keuze maakt, of het nu is om een compleet nieuwe website te laten bouwen of dat je ook de keuze voor een websitebouwer maakt. Let daarbij vooral op de vragen die een aanbieder je stelt. Hoe meer vragen, en vooral ook hoe lastiger de vragen, hoe groter de kans dat het je een website gaat opleveren die echt voor jouw bedrijf gaat werken. En dan is je investering zo terugverdiend.
Branchekennis nodig?
Wellicht ben je geneigd om een websitebouwer te kiezen die bekend is met je branche. Een partij die al vaker voor een bouwonderneming een website heeft gebouwd moet toch wel weten wat een goede website is voor de bouwwereld, zou je denken. Een logische gedachte, maar niet altijd terecht.
Wie zich al jaren in een branche ophoudt kan tunnelvisie krijgen. Een buitenstaander kan juist met een frisse blik naar een website kijken en zo het verschil maken waardoor je een website krijgt die eruit springt. Neem ook dat mee in je overweging.