Autofraude met software om milieukeuring te verslaan blijkt normaal. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
De beruchte dieselgate-affaire bij Volkswagen, die tot aan de bedrijfstop reikt, blijkt niet uniek te zijn. Bij zusterbedrijf Audi, dat eind 2015 al in beeld kwam bij onderzoek naar deze software-matige fraude, heeft Justitie nu net invallen gedaan. Maar sjoemelsoftware die overheidskeuring op dieseluitstoot detecteert en dan om de tuin leidt, vindt niet alleen plaats bij het Duitse autoconcern.
Het Franse Renault is ook betrokken bij dieselgate en Justitie-onderzoeken daarnaar. In januari kwam de Volkswagen-concurrent al in beeld. Nu meldt persbureau AFP op basis van een ingezien onderzoeksrapport dat de volledige top, tot en met ceo Carlos Ghosn, betrokken is bij bedrog met de emissietesten. Het manipuleren van testuitslagen voor dieseluitstoot zou zelfs al sinds 1990 gebeuren. Renault ontkent de hele affaire. Toch lijkt sjoemelsoftware (officieel woord van het jaar 2015) nu wel erg op doping in de wielersport: iedereen doet het. Wat vind jij?