Het Gentse Adam Software, dat gespecialiseerd is in digital asset management, is overgenomen door zijn Amerikaanse branchegenoot Aprimo.
Adam helpt (digitale) marketeers met het beheren van alle foto’s, video’s, logo’s en lettertypes die ze gebruiken voor hun campagnes. De software maakt het vinden, delen en verdelen van dat soort assets eenvoudiger, zodat campagnes sneller gelanceerd kunnen worden. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om bestaand illustratiemateriaal te filteren op regio, kleur of ontwerper. Ook voor marketingagentschappen vormt het een manier om materiaal aan te leveren voor goedkeuring.
Aprimo van zijn kant biedt een platform aan om marketingcampagnes te plannen, te budgetteren en te distribueren. Het bedrijf heeft zijn hoofdkwartier in Chicago en kantoren in Indianapolis en Londen.
Onder meer Philips, Lego, Ikea en Home Depot zijn klant van Adam. Bij het bedrijf werken een veertigtal mensen, die blijven allemaal aan de slag. In de overname zit ook Van Gennep inbegrepen, een Nederlandse dochter van Adam die het webplatform PublishingNow! maakt. Ook hoofdkwartier van Adam in Gent en het Van Gennep-kantoor in Amsterdam blijven behouden. Adam-ceo Pieter Casneuf van Adam wordt wel Senior Vice President en general manager van Aprimo’s Smart Content Solutions.
Hoeveel Aprimo betaalde voor Adam is niet meegedeeld.