In de markt voor de zakelijke eindgebruiker zijn er slechts drie hardware partijen die in ons land de lakens uitdelen. Lenovo mag dan wel wereldwijd marktleider zijn, in het Belgische bedrijfsleven komen ze er met hun pc’s amper aan te pas.
Voor alle zekerheid: we hebben het dan over de over desktops, laptops, tablets en thin clients. Smartphones dus niet, al vallen die vaak niet onder de standaard voorziening voor een doorsnee werknemer.
Concurrentie is er op zich wel. De leveranciers zijn niet op twee handen te tellen. Maar slechts drie doen er echt toe: HP, Dell en Apple. Dit blijkt uit analyse van Computer Profile op basis van 4500 gesprekken op vraag van Computable.
1. De pc-markt: HP en Dell
Onder de pc-markt verstaan we de desktops en laptops. Dat de desktop terrein verliest, ook al gaat dit zeer traag, behandelden we eerder al. Maar desktops en laptops kennen voor het belangrijkste deel dezelfde fabrikanten.
Van het totale aantal desktops en laptops wordt het grootste deel gevormd door de toestellen van HP. Zowat 40 procent van het totaal betreft een HP-pc, in Vlaanderen ligt dat percentage zelfs nog iets hoger. Dell volgt met een aandeel van 36 procent op beperkte afstand.
Opvallend: de laatste acht jaar zijn er voor HP en Dell nauwelijks verschuivingen in het marktaandeel geweest. HP schommelt in die periode tussen de 37 en 40 procent en Dell tussen de 36 en 38 procent.
Lenovo is met 9 procent de nummer drie op de Belgische markt. Dat resultaat is helemaal anders dan bij de wereldwijde cijfers van IDC. Daar is Lenovo wereldwijd marktleider met 21 procent. Natuurlijk is vergelijken moeilijk, vermits de cijfers van Computer Profile aangeven wat bedrijven hebben staan (installed base) terwijl het bij IDC om de verkoop gaat.
Lenovo: ‘Niet genoeg aandacht besteed’
Toch lijkt de weg nog lang voor Lenovo in deze markt, en dat lijken ze daar ook te beseffen. ‘Binnen Lenovo hebben wij historisch voornamelijk gefocust op global en corporate markt. Helaas is er niet altijd genoeg aandacht besteed aan de midmarket. Daar hebben we een apart initiatief voor opgezet dat nu zijn vruchten begint af te werpen’, vertelt Erik Farine, country manager van Lenovo voor België aan Computable.
Lenovo heeft in de Belgische zakenwereld ook een grote achterstand in te halen. ‘De Belgische markt is historisch gedomineerd door één van onze concurrenten (HP, ndvdr). Daar waar we de eindgebruiker goed voor ons kunnen winnen, is dat een grotere uitdaging in het kanaal’, geeft Farine toe.
Toch zet Lenovo ook stappen voorwaarts. De fabrikant heeft zijn aandeel van 2010 tot nu verdrievoudigd van 3 naar 9 procent. Nummer vier is in ons land overigens niet Fujitsu, Toshiba, Asus of Apple. Het is Priminfo dat de voorbije zeven jaar haar aandeel bracht van 3 naar een kleine 8 procent. Priminfo komt hoofdzakelijk terug in de publieke sector. Bij overheidsinstanties neemt het bedrijf bijna 22 procent van alle laptops en desktops voor zijn rekening, bij onderwijsinstellingen is dat 18 procent en bij zorginstellingen zowat 12 procent. Maar in Vlaanderen komt deze leverancier amper voor.
2. Thin clients: zelfde verhaal
Ook bij thin clients geleden gelijkaardige machtsverhoudingen. HP is in deze markt goed voor bijna 37 procent, terwijl Dell 34 procent haalt.
In de markt voor thin clients komen wel een aantal gespecialiseerde partijen naar voren. Igel Technology is hierbij de meest voorkomende. Zowat 16 procent van de aangetroffen thin client-systemen bij Belgische bedrijfsvestigingen is afkomstig van deze leverancier. Daarmee is Igel Technology na de bekende hardwareleveranciers HP en Dell de nummer drie op de markt. Neoware en Axel zijn de nummers vijf en zes op de Belgische markt en komen net na Lenovo.
3. Tablets: Apple dominant
Is de pc-markt bij bedrijven het verhaal van HP en Dell, voor de tabletmarkt is het nog meer uitgesproken. Voor tablets wordt de Belgische zakelijke markt dominant aangevoerd door de iPads van Apple. Ongeveer zeven op tien tablets in bedrijven zijn afkomstig van Apple. De lichte terugval die de iPad vorig jaar optekende, lijkt dus gestopt.
Samsung is de nummer twee met bijna twaalf procent. Panasonic – dat vooral mikt op de stevige rugged tablets – en Microsoft – met de Surface – zijn de nummers drie en vier.
Ten opzichte van 2013 is het aandeel van deze drie leveranciers wel toegenomen. In 2013 bedroeg het aandeel Samsung en Panasonic bijvoorbeeld voor beide 2 procent, in 2017 is dit dus gestegen naar respectievelijk bijna 12 en bijna 6 procent. Al blijft de achtergrond op Apple aanzienlijk.