De Amerikaanse ontwerpsoftwaremaker Adobe biedt de markt een nieuw portfolio van clouddiensten aan, dat bedrijven helpt in hun marketingstrategie. De zogeheten Adobe Experience Cloud bestaat uit een combinatie van marketingdiensten, advertentie-ondersteuning en data-analyses, en draait op het Adobe Cloud Platform. Voor de ontwikkeling van het portfolio heeft Adobe gebruikgemaakt van kunstmatige intelligentie en machine learning.
De marketingclouddiensten van Adobe bestaan uit Adobe Experience Manager, Adobe Target, Adobe Campaign, Adobe Social en Adobe Primetime. Volgens het softwarebedrijf helpen deze diensten marketeers meer inzicht te krijgen in klantervaringen en campagnes te ontwikkelen en beheren.
De zogeheten Adobe Advertising Cloud is een oplossing voor het beheer van advertenties op traditionele televisie en digitale kanalen. Het combineert de functionaliteit van Adobe Media Optimizer en het recent aangekochte TubeMogul.
De Adobe Experience Cloud bevat verder een ‘customer intelligence motor’ die klantdata integreert, analyseert en beheert. Deze dienst is bijvoorbeeld in te zetten voor een gedetailleerde publiekssegmentatie via alle marketingkanalen.
Adobe Summit
Tijdens de Adobe Summit, deze week in Las Vegas, kondigde de softwaremaker ook aan dat de afgelopen september aangekondigde samenwerking op het vlak van klantervaringen met Microsoft de eerste vruchten afwerpt. Er ligt nu een eerste gezamenlijke aanbod van oplossingen dat ondernemingen helpt om meer te halen uit campagnes en klantervaringen (via meerdere verkoopkanalen). Het aanbod is gebaseerd op de Adobe Experience Cloud en Microsoft Azure, Dynamics 365 en Power BI.
Daarnaast kondigen de bedrijven aan dat zij samenwerken aan een open industriestandaard voor het definiëren en uniformeren van marketing-, verkoop- en services-data, om meer consistentie te krijgen in de verwerking van digitale ervaringen.