Iedereen deelt tegenwoordig data, voornamelijk via social media. Daardoor is privacy dood verklaard. Dat vertelt Marc Vael van de kennisorganisatie ISACA tijdens het eerste debat over privacy in het Computable Café.
Tijdens de eerste discussie stond het thema privacy centraal. Wie moet dit waarborgen en bewaken? Die vraag stelde Computable-redacteur Luc Blyaert aan panelleden Koen Van Loo (cdo Athena Graphics), Toon Van den Bergh (HP Enterprise), Marc Vael (kennisorganisatie ISACA) en Caroline De Geest (woordvoerster Privacycommissie).
Hoewel privacy dood is verklaard, ziet Vael de afgelopen twee jaar een verandering. Het bedrijfsleven wordt bewust dat data iets waard zijn, dat data langer blijven hangen en dat mensen meer controle over hun informatie willen houden. De Geest voegt hier aan toe dat bedrijven hier op moeten inspelen door te formuleren welke data ze verzamelen en wat ze er mee doen.
Volgens Rudolf De Schipper, projectmanager bij Unisys Belgium, moeten bedrijven daarom niet alleen nadenken over it-beveiliging, maar ook over informatiebeveiliging. Om dit te realiseren, moet security op het juiste niveau binnen organisaties bespreekbaar worden, aldus Steven Heyde, regional director Trend Micro Benelux.