Wij zijn verwend. Jawel, wij allemaal. Rot verwend door bedrijven als Google, Facebook en Netflix. Zij hebben onze verwachtingen rond digitale dienstverlening definitief vele niveaus hoger getrokken. Voortaan hebben organisaties geen keuze meer: elke digitale interactie moet én eenvoudig én proactief én relevant én realtime zijn. Voor sommige bedrijven (en overheidsdiensten) betekent dit dat ze nog een hele weg af te leggen hebben.
En dan komt nog die andere technologische evolutie op bedrijven af: Internet of Things (IoT). Miljarden toestellen en voorwerpen worden aan internet gekoppeld, inclusief sensoren of andere intelligentie, om te communiceren met centrale systemen. Natuurlijk zorgt dit voor grote hoeveelheden nieuwe gegevens, die dan weer zijn in te zetten voor nieuwe types van diensten. Nieuwe opportuniteiten, nieuwe uitdagingen.
De grootste opportuniteit en uitdaging tegelijk is om op basis van alle gegevens net die realtime-inzichten te creëren waarop mensen en organisaties zitten te wachten.
Kreeg de klant de informatie die ze nodig had op het moment dat de beslissing tot aankoop moest gebeuren? Kunnen we frauduleuze transacties detecteren en tegenhouden op het moment dat ze plaatsvinden? Kunnen we een accurate risicoanalyse uitvoeren bij een kredietaanvraag op het moment van de aanvraag zelf? Kunnen onze machines ons tijdig informeren over problemen zodat we downtime kunnen vermijden?
Wie op elk van deze vragen positief kan antwoorden, heeft enkele strepen voor op de concurrentie.
Maar om zulke inzichten te verkrijgen heeft u meer dan gewone analytics nodig. Het volstaat niet om alle gegevens te integreren, te analyseren en er inzichten uit te distilleren. Nee, die inzichten moeten op het moment van een transactie zelf worden bereikt. Ze moeten in processen worden ingebouwd, en op die manier leiden tot beter geïnformeerde en dus eenvoudigweg betere beslissingen.
Mierenleger
Vergelijk dit met een leger van mieren: een leger van honderden, duizenden kleine soldaatjes die alle plaatsen bemannen waar contact plaatsvindt met de klant. Deze soldaatjes zijn gewapend met net voldoende informatie om op elk interactiepunt de beste beslissing te nemen. Zo verbeteren ze miljoenen beslissinkjes, die allemaal samen een wereld van verschil kunnen maken voor het bedrijfsresultaat. Net daarom is analytics bij vele organisaties zo gegeerd.
Toch is het niet zo eenvoudig om deze vele kleine inzichtjes op de juiste plaats te krijgen op het juiste moment. Het vergt een betrouwbaar, centraal, geïntegreerd platform dat verschillende types data met elkaar kan combineren en een brede waaier aan gerichte toepassingen om de juiste gegevens uit het platform te trekken en te combineren tot de inzichten die exact op dat moment op exact die plaats nodig zijn. Voor zulke technologie heb je zowel een leverancier nodig die de betrouwbaarheid van de gegevens garandeert als een leverancier met een innovatieve mindset die nieuwe ontdekkingen mogelijk maakt. Gartner noemt dit een bi-modale strategie, en slechts weinig leveranciers kunnen zoals SAS de technologie bieden voor beide modi.
Vandaag beginnen
Om als organisatie te overleven in deze data-gedreven wereld doet u er goed aan om vandaag nog te beginnen werken aan een strategie om deze data ook optimaal in te zetten. Dat betekent dat u zowel werk moet maken van de integratie en de kwaliteit van alle beschikbare data (intern én extern), en tegelijk voorzien waar de juiste inzichten kunnen leiden tot de beste beslissingen. Een gigantische, maar zeker geen onoverkomelijke uitdaging.
Grappig commercieel belegsel.
Wat uit die vele commerciele publicaties niet naar voren komt zijn enkele keerzijden van de hype Big Data of IoT en dergelijke.
Big data en sociale media
Ruim veertig procent, dat is slechts een voorzichtige schatting, van alle data, is corrupt, ongechecked, niet geverifieerd, onjuist, misrepresentatie, opzettelijke vervalsing en naamsdiefstal. Dat is nu eenmaal niet tegen te gaan want dan zouden alle sociale media een soort digitale dictatuur moeten aan gaan leggen en dan is die sociale media niet zo erg leuk meer.
Internet of Things
Een paradox in IT is altijd twee dingen geweest. Hoe meer de professional of gebruiker gebruik gingen maken van IT, van welke IT dan ook, werden zij minder communicatief. Om u als voorbeeld maar even te geven, ga naar, om het even wel evenement of restaurant, en u zult vast wel leden van groepjes ontwaren die over niets babbelden maar driftig met hun mobieltje bezig zijn. Zo is dat ook wanneer u heel veel gamet of als professional heel erg diep in uw discipline zit.
Dom en doof
Een tweede probleem van excessief gebruik van IT is dat men lui wordt. In Nederland is het onderwijs niveau inhoudelijk van de studenten soms zeer bedroevend. Wat blijkt, er ;speelt een domheid op qua gebruik van de grijze massa. Die worden namelijk erg lui van dat gebruik van IT en dit proces is hardnekkig. Er blijft dan van algemene ontwikkeling, auditiek en motoriek steeds minder hangen, en ook dat heeft weer consequenties.
Als laatste mag u zich afvragen, bent u nog wel echt vrij als de commerciële wereld u overal en nergens weet te vinden en u non stop bombardeert met ‘persoonlijke advertenties’? Lees, u heeft al een huis gekocht of gebouwd en u wordt tot vervelens toe gebombardeerd met aanbiedingen voor serres, dakpannen, baksteen, houten deuren, dubbele ramen, zonnepanelen.
U heeft alleen maar gekeken naar een andere auto, online, zonder intentie te gaan kopen en…. u raad het al, u wordt gebombardeerd met allerhande aanbiedingen van auto’s in vrijwel elke webpagina die u opent.
De IT professional weet dit en zet de cookies automatisch uit. Van een cookie word een webpagina echt niet beter en als de betreffende website u niet wenst toe te laten omdat u geen cookies accepteert, tja, pech voor de betreffende winkel moet u maar denken.
Het is maar dat u het weet.