Accenture neemt het Belgische agency Kunstmaan over. Een zoveelste bewijs dat de job van digital marketing steeds meer in handen komt van ict-bedrijven als Accenture en consultants als Deloitte. Maar klopt dit ook? ‘Bedrijfscultuur is hun grote zwakte.’
‘Om onze customer experience-diensten in België te versterken.’ Die reden haalde Accenture gisteren aan bij de overname van het Belgische communicatieagentschap Kunstmaan.
Accenture zette al langer in op interactieve diensten, maar deze overname moet dat proces versnellen. ‘Wij zijn een agentschap waar klanten aankloppen voor een allesomvattend aanbod als het gaat om klantenervaring’, aldus Anatoly Roytman, hoofd van Accenture Interactive voor EMEA.
De overname van Kunstmaan is al de elfde overname van Accenture in vijf jaar in digital marketing en customer experience. Recent kocht het nog een agentschap in Duitsland en één in Groot-Brittannië.
Accenture Interactive profileert zich als digitaal adviesbureau met onder meer diensten rond webdesign, digitale campagnes en -strategie. ‘Wij zijn het grootste en snelst groeiende digitale agentschap ter wereld’, zo klinkt het.
Ook andere IT-bedrijven
De trend is opvallend. De grenzen tussen it en consultancy enerzijds en customer experience en digital marketing anderzijds vervagen. In de recente top 100 van digital agencies in België staat een partij als Accenture Interactive bijvoorbeeld al op nummer twee, na These Days maar voor Emakina. Een consultant als Deloitte staat met Deloitte Digital op nummer vier. The Reference is nummer vijf.
Ook andere lokale (Benelux) it-dienstenbedrijven als Ordina (met Clockwork) of Cegeka (na de overname van Digipoint) profileren zich meer en meer als digital agency, naast hun traditionele outsourcing-diensten.
Internationaal geldt deze trend zeker ook. Een partij als IBM profileert zich zowel met diensten als met haar software voor digital experience. Capgemini heeft bijvoorbeeld een dienstenaanbod rond digital customer experience.
Met dit alles bieden de outsourcers een breed pakket van diensten aan, van applicatie-ontwikkeling en maintenance tot infrastructuurdiensten, waar geen enkel digital agency (qua it-breedte) aan kan tippen.
Eén grote zwakte
Zijn pure it-dienstverleners nu concurrenten van de klassieke agencies als Emakina of These Days? ‘Zeker niet’, vindt Brice Le Blevennec, ceo van de Emakina Group, actief in een tiental landen. ‘Wij hebben bij Emakina medewerkers die zich specialiseren in het creëren van content, zoals rond muziek of films. Dat zie ik die it-bedrijven hier nog niet doen. Hun aanbod valt moeilijk te vergelijken met het onze.’
It-bedrijven als Accenture hebben, volgens Le Blevennec, één grote zwakte. ‘Ze missen de bedrijfscultuur om het creatieve evenwaardig te matchen met de technologie’, vindt hij. ‘Een gigant als Accenture kan een veel kleiner agentschap als Kunstmaan dan wel kopen, maar het zal Accenture nooit doen veranderen. Je weet nu al wie van die twee de dominante partij wordt, en wie dus zijn processen zal opleggen.‘
Le Blevennec is naar eigen zeggen niet verwonderd over de overname door Accenture. ‘Een logische stap, gelet op hun groeiplannen in deze markt.’
It’s all about the budget
De wijzigingen in de markt weerspiegelen ook de budgetten die verschuiven. Jaren geleden voorspelde een onderzoeksbureau als Gartner al dat de chief marketing in een bedrijf meer it-budget ging kunnen spenderen dan de cio of it-directeur. ‘Elk budget wordt een it-budget’, zo voorspelde Gartner.
Vandaag kan die marketingverantwoordelijke dat budget dus perfect besteden bij een it-dienstverlener als Accenture of IBM. Althans in theorie. Want als elk budget een it-budget wordt, is ook elke dienst een it-dienst. Ook digital marketing dus.