Van elke drie euro die Belgische adverteerders in 2016 aan media uitgaven, ging één euro naar digitale kanalen. Dat blijkt uit het halfjaarlijkse Matrix-onderzoek van het IAB, waarover Digimedia bericht.
Volgens het Interactive Advertising Bureau (de vakverening van de digitale reclamesector in ons land), spendeerden Belgische adverteerders in 2016 gemiddeld 34 procent van hun budget aan digitale media. Die cijfers gaan al een tijdje in stijgende lijn.
Het gros van de bestedingen loopt over vier specifieke kanalen, te weten: sociale media (22 procent), zoekmotoren (22 procent), display ads, zoals banners en dergelijke (21 procent) en video (16 procent). Uit die cijfers blijkt dat vooral buitenlandse spelers garen spinnen bij het Belgische bestedingsbedrag: sociale media en zoekmotoren staan zo goed als synoniem voor Facebook, Google, LinkedIn, Twitter en dergelijke. Bij video is het YouTube dat met het leeuwendeel van het geld aan de haal gaat.
Ook opvallend: bedrijven met kleine mediabudgetten geven gemiddeld meer geld uit aan digitale reclame. Heeft de marketingmanager een budget van 500.000 tot een miljoen euro te beschikking, dan gaat ongeveer veertig procent naar digitale media. Ligt het budget onder de 100.000 euro, dan is dat zelfs 57 procent.
Waar vroeger digitale reclame vooral werd ingezet om verkeer naar een site of e-commerce-winkel te genereren, wordt het medium tegenwoordig ook ingezet om awareness te creëren of zelfs voor pure imagocampagnes. Ook het aantal campagnes dat bezoekers moet lokken naar een fysieke winkel neemt toe, becijfert het IAB.