Bedrijven uit de bouw-, vlees- of bewakingssector die met onderaannemers werken, moeten aan de beruchte ‘inhoudingsplicht’ voldoen. SQLI heeft een software-oplossing ontwikkeld die dat proces automatiseert.
De inhoudingsplicht houdt in dat bedrijven uit de bouw-, vlees- of bewakingssectoren verplicht zijn om te controleren of hun onderaannemers fiscale of sociale schulden hebben bij FOD Financiën of de RSZ. Als dat zo is, moet een bepaald percentage van het factuurbedrag aan die overheidsinstellingen gestort worden, zodat die schuldenput gedempt wordt. De boetes op het niet-naleven deze regel kunnen in de honderdduizenden euro’s lopen.
Om in regel te zijn, moeten bedrijven wel door heel wat administratieve rompslomp, onder meer het verrichten van manuele opzoekingen waarbij het risico op fouten groot is. SQLI heeft daarom een software ontwikkelt die dit proces volledig automatiseert wat een grote tijdswinst en financiële zekerheid voor de betrokken organisaties meebrengt.
Het gaat oom een betalingsinterface die het verificatieproces van de (onder)aannemers automatiseert via het gebruik van de Web-servicekanalen van de RSZ en de FOD Financiën. ‘Deze automatisatie zorgt voor een aanzienlijke tijdswinst en een gevoelige daling van het risico op fouten’, zegt Paul Degen, expert consultant bij SQLI.
Concreet gezien stuurt de applicatie een aanvraag, met de te controleren btw-nummers van de leveranciers, naar de FOD Financiën en de RSZ. De oplossing beheert daarna ook het ontvangen antwoord om zo de (onder)aannemers met schulden te identificeren. Op basis van dit beheer, wordt een deel van het factuurbedrag ingehouden bij de betrokken aannemers. Een XML-bestand wordt verstuurd naar de RSZ om de betalingsreferentie te achterhalen. Een brief of mail wordt automatisch verzonden naar de leverancier, de RSZ en de FOD Financiën om de inhouding aan te kondigen. Uiteindelijk wordt de betaling van de het ingehouden bedrag aan de FOD Financiën en de RSZ uitgevoerd. Het hele proces wordt ook gearchiveerd in geval van betwisting achteraf.