Laat me je even meenemen naar pakweg 12 jaar geleden. Bill Gates bezoekt Brussel en heeft het over de – op dat moment – revolutionaire digitale identiteitskaart. Toen was dat du jamais vu in de wereld. Op een persconferentie bewierookt hij de voortrekkersrol die België daarin speelt.
Er waren zelfs plannen dat Microsoft MSN Messenger zou aanpassen zodat elke Belgische chatter zich kon identificeren met zijn identiteitskaart. België stond op het hoogste schavotje wat betreft government identity. Ondertussen weten we allemaal hoe het met MSN gesteld is, maar hoe vergaat het de eID? Die boomt als nooit tevoren. Vooral nu de ministerraad op voorstel van minister van Digitale Agenda en Telecom Alexander De Croo een wetsontwerp goedkeurde over elektronische identificatie.
Smart city
Helemaal niet onlogisch: zo’n 55 procent van de Belgen heeft een smartphone, er is overal snel, toegankelijk en betaalbaar internet en de technologie is voorhanden. In Mechelen kunnen burgers al via hun smartphone officiële overheidsdocumenten aanvragen en afspraken regelen op het stadhuis. En dankzij het nieuwe voorstel van minister De Croo rond elektronische identificatie is dat pas het begin.
In Sint-Truiden gaan ze nu zelfs al een stap verder dan in Mechelen. Daar zetten ze een hele Smart City op poten, een stad die volledig geconnecteerd is met haar inwoners. De mobiel brengt de Limburgse stad op 1 meter van de burger. Via de smartphone kan de Truienaar onder meer zijn boeken verlengen in de bibliotheek, een attest van woonst, nationaliteit of wettelijke samenwoning aanvragen en tickets bestellen voor een cultureel event. In de toekomst, eens de Koninklijke Besluiten er zijn, zal hij bijvoorbeeld ook zijn pasgeboren kind kunnen inschrijven in het rijksregister. Kortom, alles wat een burger in de stad doet als burger, moet bereikbaar zijn met de Sint-Truiden-app en de bijhorende beveiligde mobiele identiteit.
Tijdsbesparing
Met digitalisering bespaar je niet alleen op kosten, maar ook op tijd. Jaarlijks krijgt het stadhuis tienduizenden bezoekers over de vloer. Meestal voor zaken die perfect mobiel kunnen gebeuren. Dat is zonde van die tijd. Want wie wil er nog een half uur aanschuiven aan een loket voor bijvoorbeeld een velletje papier. Dat gaat er in de toekomst echt helemaal uit. Die tijdsbesparing is positief. Vergelijk het met het internetbankieren, wat resulteerde in een betere en snellere dienstverlening. Nu worden er vanuit de zetel of vanop kantoor makkelijk betalingen gedaan, vanaf gelijk welk toestel. In het algemeen moet er gestreefd worden naar snelle toegankelijkheid én meer toegankelijkheid, en de mobiele identiteit leent zich daar perfect toe.
Privacyvragen
Uiteraard rijzen er vragen over privacy en veiligheid. De app moet de burger voldoende veiligheid bieden en hem positief identificeren. Ze moet het equivalent van de identiteitskaart zijn. Daarvoor zijn er al de nodige regelgevingen, waaronder eIDAS. Dankzij eIDAS kan een Italiaanse student zich inschrijven aan de KU Leuven, zonder er fysiek langs te gaan. Wat de privacy betreft, is er gelukkig de GDPR (General Data Protection Regulation), de privacyruling. Die zegt dat de privacy van de burger is en ook bij de burger blijft. Vaak komt de vraag: wat gebeurt er met al onze gegevens? Het antwoord is simpel: helemaal niets. Er zijn regels die overheden opleggen en die regels worden gevolgd.
Voortrekkersrol
België speelde 12 jaar geleden een voortrekkersrol en ook nu is er voor ons land weer een belangrijke rol weggelegd. Deze keer zijn het de steden en gemeentes die de voortrekkersrol opnemen. Als de overheid het wettelijke kader voorziet én de burger gebruikt de toepassingen van bijvoorbeeld een smart city, dan volgt de bedrijfswereld automatisch met toepassingen die het leven nog efficiënter maken. Iedereen heeft er baat bij. Neem nu bijvoorbeeld een gerechtsdeurwaarder. Die moet nu soms speciaal in zijn auto springen om iemand een document te geven, die dan op zijn beurt weer iets moet ondertekenen dat hij het papier ontvangen heeft. Dat is een grotesk proces, enkel en alleen maar voor een beetje inkt. En dat terwijl digitaal veel makkelijker te controleren valt.
De technologie is er, net als de aanzet voor een wettelijk kader. We staan letterlijk aan het begin van een nieuw tijdperk. Nu wordt het tijd om #DigitalBelgium echt te laten schitteren en om aan de rest van de wereld te tonen dat wij het voorbeeld zijn voor mobiele identiteit.
Bart Renard, director business development bij Vasco Data Security