Wie vindt het invullen van een doodsaaie enquête fijn? Niemand toch? Wat in 2012 begon met een website en een quiz voor op de tablet, is uitgegroeid tot een startup die mobiele surveys biedt met een hoge funfactor en een stevige portie gamification. Survey Anyplace bezorgt bedrijven waardevolle feedback met hun toepassingen en we vonden het dan ook tijd om deze snelle groeier eens wat van naderbij te bekijken.
Initieel had Stefan Debois, de oprichter van Survey Anyplace, een heel andere applicatie voor ogen. ‘Ik begon met een applicatie voor een quiz, zuiver gericht op particulieren’, blikt Debois terug op het verleden. ‘De iPad kwam net op de markt en met mijn applicatie konden mensen zelf een quiz samenstellen. Het was toen niet meer dan een leuk hobbyproject. Al snel kwam de vraag van bedrijven, zoals de Amerikaanse telecomgigant AT&T. Ik zag de potentie van mijn oplossing voor bedrijven en besloot me daar op te richten. Zo kreeg Survey Anyplace een ander doel.’ Niet veel later gaf Debois zijn consulting job bij een softwarebedrijf op en besloot zijn focus volledig op zijn startup te richten.
Online surveys met een hoge funfactor
Gamification, plezier en tweerichtingscommunicatie staan centraal in de online enquêtes van Survey Anyplace. ‘Mensen hebben echt geen interesse in ‘klassieke’ enquêtes. Spelelementen, interactie en gebruiksgemak zorgen voor veel betere en relevantere resultaten waar bedrijven echt wat aan hebben en mee aan de slag kunnen. Wij bieden een tegenwicht voor saaie enquêtes, maken ze op alle platformen beschikbaar, gebruiken de laatste nieuwe technologie en focussen daarbij heel sterk op mobiel. Onze oplossing is webbased en kan ook perfect binnen andere applicaties en websites draaien. De vragen worden eenvoudig ingevoerd en ook de resultaten zijn onmiddellijk in hetzelfde dashboard beschikbaar voor analyses. Voor complexere analyses kunnen gebruikers de gegevens exporteren naar een ander systeem’, geeft Debois de werking van de applicatie weer.
Groeien op eigen kracht
Begin 2013 kwam er twee vennoten bij waarvan eentje ondertussen het bedrijf heeft verlaten. Naast de twee huidige vennoten telt het bedrijf nog zes medewerkers. Daarvan is de helft met productontwikkeling bezig en de andere helft met marketing, customer service en sales. ‘We zijn tot op heden volledig op eigen kracht gegroeid’, geeft Debois niet zonder enige trots aan. ‘Samen met mijn vennoot hebben we alles zelf gefinancierd, al konden we ook wel reken op enkele beurzen, subsidies en steunmaatregelen. Er wordt veel geklaagd dat de overheid ondernemen moeilijk maakt, maar wij ervaren het door de steun toch anders.’
Verhogen van de schaalbaarheid
Eén van de grootste uitdagingen van de startup is het verhogen van de schaalbaarheid. ‘Het verhogen van de online acquisitie is momenteel prioriteit nummer één’, vertelt Debois. Momenteel steken we nog heel veel energie en budget in face to face-contacten, maar er moeten meer klanten via onze online kanalen binnenkomen. We investeren dan ook fors in online marketing. We werken nu aan efficiëntere processen die we internationaal kunnen uitrollen, zonder dat we altijd ter plaatse moeten gaan of nog veel persoonlijk contact hebben. Online is voor ons echt wel de toekomst. We hebben een vrij ‘low value’ product dat makkelijk online geleverd kan worden en dat moeten we veel meer uitspelen’, werpt Debois een blik op de toekomst.
Services met toegevoegde waarde
Survey Anyplace bevindt zich in een concurrentiële markt en differentiëren en opboksen tegen veel kapitaalkrachtiger bedrijven is niet altijd evident. ‘We positioneren ons eigenlijk op twee vlakken. Enerzijds zetten we ons natuurlijk af van de klassieke spelers met traditionele enquêtes en anderzijds koesteren we ook ons innoverend imago en onze service. De meeste van onze concurrenten leveren enkel de software, maar denken niet verder mee met hun klanten. Wij hechten veel belang aan design en bijzondere features die anderen niet aanbieden. Zo maken we het verschil’, zegt Debois.
De groei verdubbelen
De groei elk jaar verdubbelen is het uitgangspunt van de startup. In 2016 lukte dat bijna en ook dit jaar moet Survey Anyplace daar bij benadering in slagen. ‘Het belangrijkste is dat we rendabel zijn en blijven en zo onze eigen kosten kunnen dekken. We groeien dan misschien niet zo snel als startups die door een venture capitalist zijn ondersteund, maar we zijn wel zelfbedruipend. Een deel van onze omzet bestaat uit service en daar staan die investeerders nogal afkerig tegenover, terwijl wij liever op de vraag van de markt inspelen dan ons enkel te focussen op het product.’
Naast enquêtes zien ze bij Survey Anyplace ook mogelijkheden in assessments. Op een ludieke manier informatie te pakken te krijgen is een groeimarkt. ‘In die markt en met die toepassingen zien we zeker nog mogelijkheden. Op een fijne manier en met de juiste content mensen bij je bedrijf betrekken en informatie verkrijgen, daar geloven we sterk in en hebben er de tools om er toepassingen voor te ontwikkelen, besluit Debois.
Klinkende referenties als BNP Paribas Fortis en Deme doen al beroep op de diensten van Survey Anyplace, maar de groei van deze startup ligt voornamelijk in het buitenland en dan vooral in de Angelsaksische landen. Hoewel Survey Anyplace zich nu richt op bedrijven zal het quizzen toch nooit helemaal uit de bloedbanen verdwijnen. Met de One-Click Quiz Maker lanceerden ze recent een applicatie waarmee bedrijven en particulieren met één druk op de knop een quiz kunnen genereren. Bijzonder hierbij is dat je zelf het onderwerp ingeeft en de applicatie de vragen en antwoorden zoekt op Wikipedia, Facebook en Twitter.