De voorbije weken trakteerde Mollie, een van ’s wereld snelst groeiende financiële dienstverlener, je op 10 tips om alles uit je e-commerce te halen zodat je kan knallen op Black Friday (vrijdag 25 november) en Cyber Monday (maandag 28 november). Omdat je druk bent, heb je waarschijnlijk niet de kans gehad alle tips te bekijken. Daarom zetten we ze allemaal nog een keertje voor je op een rijtje.
Tip 1: Ga internationaal
Het internet kent geen grenzen. Je webshop kan door alle mensen ter wereld die over een internettoegang beschikken gevonden en bezocht worden. België is een klein land met een relatieve kleine markt. Als je je omzet wil vergroten is internationaal gaan een natuurlijke stap. Uiteraard kan je niet zomaar je Belgische shop copy-pasten voor een ander land. Onderzoek de markten waarop je wil verkopen. Hoe ziet het aankoopgedrag eruit? Hoe spreek ik mijn buitenlandse doelgroep aan? Met welke bedrijven moet ik samenwerken om de opslag en distributie te organiseren? Wat zijn de betaalgewoontes en hoe laat ik internationale betalingen zo vlot mogelijk verlopen?
Experts zeggen dat de internationale direct-to-consumer verkoop jaarlijks met ongeveer 17% zal toenemen. Zorg er dus zeker voor dat ook jij een deel van de koek krijgt. Weet je niet goed hoe te beginnen? Bekijk eens hoe je concurrenten het aanpakken en laat je omringen door specialisten.
Tip 2: Bied de juiste betaalmethoden aan
Of je nu internationaal gaat of niet, het is erg belangrijk om ervoor te zorgen dat je je klanten de juiste betaalmiddelen biedt. In België zijn betalingen met bancontact-kaarten of de daaraan verbonden bankapplicatie en kredietkaarten nog steeds de meest populaire. Maar we zien ook steeds meer dat consumenten eerst willen kopen, de aangekochte goederen willen checken en dan pas betalen. Het zogenaamde Buy Now, Pay Later (BNPL) vond inmiddels ook zijn weg naar het ‘conservatieve’ België waar men vroeger toch liever meteen zijn aankopen afrekende. Het wordt inmiddels zo belangrijk dat we er hieronder een heel paragraafje aan besteden.
De betalingsvoorkeuren zijn erg cultuur gebonden, zo is in Nederland iDEAL een must, kan je in Duitsland niet om Sofort heen en zweert Frankrijk nog steeds bij haar Cartes Bancaires.
Wil je een maximale conversie van shoppers in al de markten waar je actief bent, dan zal je dus voor elke markt de meest gebruikte betaalmiddelen in je webshop moeten integreren. Een hele klus denk je, om al de verschillende providers te benaderen en ze technisch te integreren in je platform? Je hoeft natuurlijk niet alles zelf te doen. Ga ten rade bij een payment service provider met internationale ervaring. Hij kan je een ‘of the shelf’ oplossing bieden waarin alle betaalmogelijkheden voorzien zijn en die je naadloos integreert in jouw webshop.
Tip 3: Buy Now, Pay Later (BNPL)
We haalden het al aan, steeds meer consumenten kiezen ervoor om hun goederen eerst aan te kopen en pas nadat ze deze ontvangen hebben in een keer of met aflossingen te betalen. België is steeds conservatief geweest als het op geld aankomt. Eerst sparen en dan pas kopen, dat hebben we allemaal met de paplepel meegekregen van onze ouders. Toch zien we dat, met name in de jongere generaties, steeds meer achteraf betaald wordt, zeker als het om online aankopen gaat. Het geeft de klant immers de mogelijkheid om de aangekochte goederen te passen en te controleren op beschadigingen. Zijn ze niet goed dan stuurt hij ze gewoon terug en hoeft hij niet op te volgen of de retailer het reeds betaalde geld wel op zijn rekening terugstortte. Uit cijfers van Mollie, de financial service provider die in België 57% van de e-commerce platformen ondersteunt, blijkt dat het aantal BNPL-betalingen in 2021 met zo’n 793 procent is gegroeid. Dat heeft er natuurlijk mee te maken dat steeds meer handelaars deze betaalmethode integreren in hun webshop. Als we de cijfers op handerlaarsniveau bekijken is de stijging nog steeds 366 procent. Vooral bij duurdere aankopen wordt steeds meer voor BNPL gekozen.
Zit BNPL nog niet in je betalingsmix? Voeg het dan zeker toe! Je zal er een hele nieuwe doelgroep mee kunnen aanboren en je zal zien dat, dankzij de flexibiliteit van deze optie, de conversieratio en gemiddelde orderwaarde stijgt.
Je vraagt je wellicht af of dit allemaal niet veel opvolging met zich meebrengt en het je debiteurenrisico niet verhoogt? Dat hoeft niet noodzakelijk zo te zijn. Een goede payment service provider neemt deze taken van je over. Hij betaalt je meteen uit na de aankoop door jouw klant en volgt het correct verloop van de uitgestelde betaling volledig op langs zijn kant.
En ethisch dan? Vele handelaars staan wat weigerachtig tegen deze betaalformule omdat ze natuurlijk willen vermijden dat hun klanten zich in de schulden werken. Begrijpelijk en nobel. BNPL verschilt echter niet zo van kredietkaartbetaling waarbij de klant ook pas zijn rekening achteraf vereffent of in termijnen afbetaalt. Zorg voor een open en transparante communicatie van de voorwaarden en zorg ervoor dat de wettelijk verplichte vermeldingen voor de check-out worden meegegeven.
Tip 4: Optimaliseer je checkout
Alle relevante betaalmiddelen aanbieden verhoogt natuurlijk al je coversiekansen bij de checkout maar je kan meer doen om ervoor te zorgen dat je bezoeker alles wat hij in zijn winkelmandje stopt ook daadwerkelijk koopt.
Studies over diverse sectoren tonen aan dat 50 tot 70% zijn winkelmandje vult zonder tot een aankoop over te gaan, maar je kan jouw checkout optimaliseren om zo deze percentages naar beneden te halen. Zorg bijvoorbeeld voor een consistente merkervaring. Ook in de checkout moet jouw klant voelen dat hij nog steeds in jouw webshop zit, zorg er dus voor dat jouw huisstijl wordt doorgetrokken in de checkout-module. Je klant voelt zich veiliger als hij tijdens de betaling in dezelfde herkenbare omgeving blijft. Zorg ervoor dat je voor terugkerende klanten zijn betaalgegevens en -voorkeuren onthoudt zodat hij zijn betaling met 1 klik kan bevestigen. Vermeld ook zeker welke beveiligingsmaatregelen je neemt. Werk met een payment service provider die gecertificeerd is en vermeld deze certificatie ook in de checkout-module. Tenslotte, kies voor een checkout-module die voorziet in een automatische lokalisatie of eentje die op zijn minst de klant de mogelijkheid geeft om zelf aan te geven waar hij of zij zich bevindt. Zo kan je automatisch de juiste betaalmethodes aanbieden in de taal van de klant.
Tip 5: Optimaliseer je Tech Stack
Of het nu om betalingen, analytics of shopping gaat: Software as a Service (SaaS)-tools brengen heel wat teweeg in e-commerce. Zo kan je tegenwoordig geavanceerde technologie ‘huren’ voor een fractie van wat je er vroeger voor betaalde. Je hebt dus toegang tot cloud-based ERP’s, gebruiksvriendelijke betaaloplossingen en AI-gestuurde data tools om zoveel mogelijk te verkopen en je bedrijf vlotjes draaiende te houden tijdens de Black Friday-rush. Ook conversational commerce en e-mailmarketing worden zo een pak eenvoudiger. Kies je een nieuwe Tech tool, hou dan zeker deze dingen in gedachten:
- Kan je het integreren in je huidige technologieën?
- Biedt het alles wat je nodig hebt?
- Kan het op lange termijn meegroeien met je bedrijf?
Tip 6: Gebruik mobile commerce om meer klanten te bereiken
Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de consumenten een gsm gebruikt om online goederen te kopen. Bijna 70% gebruikt shopping apps. Mobile commerce groeit met de dag — dus heb je een mobiele strategie nodig die meegroeit. Enkele eenvoudige dingen die je kan doen om aan de slag te gaan:
- Zorg dat je website er goed uitziet op alle apparaten.
- Gebruik social commerce zodat shoppers aankopen kunnen doen via sociale media-apps.
- Ga aan de slag met one-click ordering om het je klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken.
- Gebruik QR-codes voor verkoop via meerdere kanalen.
Tip 7: Gebruik conversational commerce
Iedereen heeft het over conversational commerce en daar is een goede reden voor. Shoppers zijn er namelijk dol op. Technologie als chatbots houdt klanten betrokken tijdens het browsen en geeft hen het vertrouwen om te kopen. Chatbottechnologie is tegenwoordig zeer geavanceerd, en je krijgt er tegen een redelijke prijs toegang toe. Zo bezorg je klanten een gepersonaliseerde e-commerce ervaring.
Tip 8: wees transparant over verzendkosten
Naar de checkout-pagina gaan en plots enorme verzendkosten zien staan, dat is voor niemand leuk. Onderzoek toont aan dat extra kosten de belangrijkste reden zijn waarom shoppers afzien van een aankoop. Wil je je conversie aanzienlijk verbeteren, laat bezoekers van je website dan al op voorhand de verzendkosten of geschatte belastingen zien. Werk samen met een vertrouwde koerier – eentje die snel levert, tegen prijzen waar je klanten blij mee kunnen zijn.
Tip 9: Verspreid je solden over meerdere dagen
Laat je succes niet afhangen van één of twee dagen binnen de Black Friday-periode. Dat is te riskant, als je op die dagen je doelstellingen niet haalt, kan de hele week een mislukking worden. Bovendien kan het je bedrijf stevig onder druk zetten: je hebt plots een pak bestellingen te verzenden, je voorraadniveaus worden moeilijker te beheren en je kan te maken krijgen met een toestroom aan vragen van klanten. Biedt in plaats daarvan al een tijdje op voorhand kortingen aan. Gebruik ook marketingactiviteiten om shoppers aan te trekken en gedurende de hele Black Friday-periode (en zelfs in de aanloop ernaartoe) te verkopen. Zo beheer je je bestellingen en voorraden gemakkelijker, én hou je je klanten tevreden met service van het hoogste niveau. Een stressvrije Black Friday? Het is mogelijk. Echt waar
Tip 10: Vind de juiste betaalpartner
Om het maximale uit Black Friday te halen, heb je een betaalprovider nodig die hoge volumes aankan. Je betaalprovider moet je ook helpen je klanten een vlotte checkout-ervaring te bieden, plus alle betaalmethoden die ze nodig hebben. De beste betaalpartners bieden ook geavanceerde features en heel wat andere voordelen. Zo kan jij focussen op andere delen van je bedrijf.
Op zoek naar een payment service provider? Download onze gids en kom te weten wat een goede financial service provider jouw bedrijf met bieden.