In het eerste kwartaal van dit jaar zijn al 852 Belgen opgelicht door cybercriminelen die hun bankcodes wisten te ontfutselen met phishingmails. Dat meldt de bankenfederatie Febelfin. Over heel 2016 waren er ‘slechts’ 475 gevallen.
In totaal wisten de digitale boeven op die manier al 622.000 euro te stelen van hun slachtoffers. Ook dat bedrag ligt flink hoger dan vorig jaar, toen ging het over iets meer dan 441.000 euro. In 2015 waren er maar 283 gevallen bekend, maar toen lag het schadebedrag boven het miljoen euro.
De belangrijkste tip die Febelfin meegeeft om dit soort oplichting te voorkomen is eenvoudig: nooit de bancaire codes meedelen, aan wie dan ook. Banken zullen daar trouwens ook nooit om vragen, noch via e-mail, noch via hun website. Het komt ook voor dat de fraudeurs hun slachtoffer opbellen, in naam van de bank (of een andere instantie). Op dat moment vragen ze in te loggen op zijn systeem om te internetbankieren en de pincode of de codes die verschijnen op de kaartlezer bij het internetbankieren luidop voor te lezen.
Ook aan de manier waarop de mails opgesteld zijn, kan men de oplichtingspogingen vaak herkennen, al is dat ook geen absolute waarheid meer. Als er vermoedens zijn dat de mail niet rechtstreeks vanuit het bankkantoor is verstuurd, wanneer de fraudeurs onpersoonlijke aansprekingen gebruiken of wanneer ze dwingende taal gebruiken (indien u niet ingaat op hun vraag, werkt het internetbankieren niet meer of moet u een bepaald som betalen), dan is het zaak om voorzichtig te zijn.