Antwerpen gaat volgend jaar, als eerste Belgische provincie, de belastingdocumenten naar bedrijven digitaal versturen, zo meldt ATV. Ondernemingen die de brieven via ZoomIt of Doccle willen ontvangen, moeten zich daarvoor registreren op een portaal. Voor gezinnen bestaat de regeling al langer.
De provincie Antwerpen zal vanaf volgend jaar alle belastingbrieven, zoals aangifteformulieren en aanslagbiljetten digitaal versturen naar bedrijven, als die daar om vragen. De overheid wil zo besparen op papier, postzegels en personeel. De bedrijven die geïnteresseerd zijn, registeren zich op het portaal belastingen.provincieantwerpen.be. Dat werd ontwikkeld in samenwerking met Cipal Schaubroeck.
‘Onze provincie kreeg meermaals de vraag wanneer de provinciebelasting bedrijven volledig digitaal gaan’, zegt gedeputeerde voor financiën, Ludwig Caluwé. ‘Dit naar analogie met de provinciebelasting voor gezinnen. Nu neemt de provincie Antwerpen de volgende halte van de digitale sneltrein en starten we met het online-belastingportaal bedrijven. Deze online-dienstverlening is in de huidige samenleving een must voor elke onderneming. Alles dient sneller en efficiënter te gaan.’
De provincie Antwerpen telt 165.618 belastingplichtige ondernemingen, waarvan 101.318 vennootschappen en 64.300 zelfstandigen.