De recent aangekondigde overname van ShoreTel door Mitel bevestigt dat telefonie en unified communications (uc) verder naar de cloud verhuizen. Maar hoe is de situatie in België? Op het gebied van communicatieoplossingen voeren hier drie partijen de markt aan. Vooral de (hoge) leeftijd van de pabx valt op.
De deal van Mitel komt er doordat het bedrijf de vraag naar cloudgebaseerde communicatieoplossingen ziet toenemen. Daarom koopt het dus ShoreTel, een leverancier van unified communications as a service (UCaaS)-oplossingen. Mitel heeft voor de deal bijna een half miljard dollar veil.
De overname lijkt vooral toekomstgericht. Want als we naar de zakelijke gebruikers kijken in ons land, stellen we vast dat bedrijven toch vooral opteren voor klassieke communicatieoplossingen.
Dit alles blijkt uit analyse van Computer Profile van telefoonoplossingen en -centrales, ook wel pabx genoemd. Het gaat om circa 3800 interviews die werden gehouden met it- en/of telecomverantwoordelijke personen bij Belgische bedrijfsvestigingen met vijftig of meer medewerkers. Met deze vier bevindingen.
Marktaandelen: top vijf
Voor de Belgische zakelijke markt zien we op het gebied van communicatieoplossingen voor vaste telefonie dat drie partijen de markt aanvoeren. Mitel is, met een kleine 19 procent de meest voorkomende partij. Unify (het vroegere Siemens Enterprise Communications) en Alcatel-Lucent volgen daar kort achter. Beide treffen we aan met een marktaandeel van circa 17 procent.
Proximus treffen we aan bij circa 14 procent van de locaties. Avaya sluit de top 5, we komen deze systemen tegen bij circa 9 procent van de locaties die nog een telefooncentrale op locatie hebben. Het aantal partijen dat eigen hardware levert aan eindgebruikers, daalt behoorlijk. Dit komt door acquisities in de markt.
Bovendien duiken bij de cijfers partijen op die zelf geen fabrikant zijn van communicatie-hardware of -software. Zij leveren oplossingen van andere leveranciers, maar worden toch vermeld, bijvoorbeeld als leverancier of dienstverlener. Dit geldt bijvoorbeeld voor Nextel en Essec en dus vooral voor Proximus.
Marktaandeel verschilt per soort en grootte
Voor de diverse marktsegmenten zijn er wel wat detailverschillen zichtbaar. Alcatel-Lucent kent zijn sterkste positie in de publieke sector en bij de multinationals.
Mitel neemt de nummer één plaats in bij locaties van zogenaamde national enterprises (250-2500 medewerkers in België) en middelgrote bedrijven (50-250 medewerkers).
Bekeken naar het aantal locaties is Mitel de meest voorkomende partij, maar op basis van totale aantal extensies is Mitel maar de nummer drie. Doordat Alcatel-Lucent bij grote publieke organisaties en multinationals de meest gebruikte oplossing is, nemen ze op basis van het aantal extensies de eerste positie in.
Gemiddelde leeftijd van PABX: 7 à 8 jaar
De communicatieoplossingen voor vaste telefonie kennen een relatief lange levenscyclus. De gemiddelde leeftijd van de huidige aangetroffen installaties bedraagt ongeveer zeven à acht jaar. Dat is in de wereld van ict een behoorlijk lange periode.
Fabrikanten die de laatste jaren relatief minder nieuwe systemen hebben verkocht aan de onderzochte bedrijfsvestigingen zullen dus een hogere gemiddelde leeftijd kennen dan fabrikanten die juist in de meest recente jaren veel installaties aan de man hebben gebracht.
Systemen met de gemiddelde jongste leeftijd zijn 3CX, Escaux, Nec en Cisco. Hierbij is 3CX een nieuwe naam. De leverancier met veruit de oudste systemen is Philips. Het gemiddelde systeem van die leverancier is maar liefst twaalf jaar oud. Hieronder een indicatie van de gemiddelde leeftijd van een telefooncentrale, die afhankelijk van leverancier dus van van tot twaalf jaar gaat.
PABX op locatie daalt
Ongeveer driekwart van de geïnterviewde Belgische bedrijfslocaties geeft aan dat men nog altijd een telefooncentrale op de eigen locatie heeft staan. Dat percentage is de laatste jaren wel aan het dalen. Vorig jaar was het nog circa 80 procent, het jaar daarvoor circa 85 procent.
Naast het gebruik van een lokale telefooncentrale kan men ook gebruik maken van een centrale die wel binnen de eigen organisatie staat maar niet op de eigen locatie, bijvoorbeeld op het hoofdkantoor of in een zusterlocatie. Voor de Belgische markt zien we dat echter zelden, namelijk bij slechts 2 procent van de locaties.
Bij circa 23 procent van de locaties staat we dus geen communicatieoplossing voor vaste telefonie in de vorm van een lokale telefooncentrale, en ook niet op een andere bedrijfslocatie. Zij maken dan doorgaans gebruik maken van een oplossing die door een dienstverlener ter beschikking wordt gesteld. Dat kan een hosted voice-oplossing zijn, maar de oplossing voor vaste telefonie kan bijvoorbeeld ook onder een outsourcingcontract vallen.
De transportsector, de ict-sector en nutsbedrijven maken beduidend minder vaak gebruik van een lokale communicatieserver dan de overige sectoren. Dit zijn dan ook de segmenten die het vaakst gebruik zullen maken van een externe dienstverlener voor diensten op het gebied van vaste telefonie.
Van een gigantische golf naar hosted telefonie of uc in de cloud is voorlopig echter nog geen sprake. In die zin is de overname van Shoretel door Mitel dus vooral een optie in voor de toekomst. Die toekomst is in het geval van communicatieoplossingen niet voor morgen, maar wel voor overmorgen.