Momenteel beweegt er letterlijk en figuurlijk heel wat in de transportsector. Dat merken ze bij de startup Dropon elke dag. Met hun transport management software zijn ze bovendien perfect geplaatst om oplossingen aan te reiken. Wij spraken met één van de oprichters, Anthony Viaene, over de plannen van de startup.
Dropon helpt bedrijven bij hun logistieke planning. Ze organiseren de leveringen via een gebruiksvriendelijke planning- en route-optimalisatie software. ‘Onze applicatie kan inderdaad de volledige logistieke planning van een bedrijf aan. We optimaliseren routes, kunnen leveringen toewijzen aan chauffeurs, maar ook facturatie en andere administratie is mogelijk. Dit trouwens volledig cloudbased. Daarbij houden we rekening met live verkeersdata, zodat bedrijven snel kunnen schakelen’, geeft Viaene aan.
Piepjonge startup
De startup is nog piepjong en zag pas in september van dit jaar het levenslicht. ‘We zijn nog jong, maar zijn niet van nul moeten beginnen’, zegt Viaene. ‘We hebben de basissoftware overgekocht van een ander bedrijf en bouwen daarop voort. De software bestaat al zo’n vijf jaar. Samen met Jonathan Carette heb ik geïnvesteerd in dit platform en momenteel hebben we ook nog een zestal developers aan boord. Alle bedrijven in de logistieke- of transportsector zijn potentiële klanten, maar ook bedrijven die enkel produceren maar wel hun leveringen willen coördineren, hebben baat bij onze software. Er kan immers heel makkelijk met subcontractors gewerkt worden.’
In de logistieke sector zijn er heel wat pakketten, maar die focussen zich vaak maar op één aspect van het transport. ‘Onze toolset is veel completer dan bij de meeste van onze concullega’s. Bovendien hebben we met onze inzichten op basis van live verkeersdata een onmiskenbare troef in handen. Momenteel zijn we al actief in België en Nederland, maar eens we in deze landen tractie hebben, kijken we naar Europa. Sowieso zal dit, als alles goed blijft gaan, binnen dit en een jaar wel op de radar komen.’
Perfecte marktomstandigheden
Het gevoel leeft alvast bij Viaene dat dit het ideale moment is om de markt te betreden. ‘Er beweegt heel wat op het vlak van transport. We evolueren naar CO2-vriendelijke steden, er is veel meer aandacht voor uitstoot en het milieu. Bovendien staan de marges in de transportsector onder druk, waardoor transport- en logistieke bedrijven veel meer interesse hebben om inzichten te verkrijgen in hun operaties. Efficiënter gaan leveren is echt wel een issue dat momenteel leeft. Daar spelen we met Dropon perfect op in. Bovendien koppelen we via api’s ook nog eens makkelijk aan andere software’, geeft Viaene mee.
Momenteel telt Dropon al een paar klanten die via een abonnementsformule aan de startup verbonden zijn. ‘Op deze basis willen we verder bouwen. Er is alvast heel wat interesse in de markt, nu moeten we eerst België en Nederland veroveren, om vervolgens verder te kijken’, besluit Viaene.