Sinds een aantal jaar wordt zwarte vrijdag ook in de lage landen ‘gevierd’. De naam komt overigens van grote verkeersdrukte, dus eigenlijk zouden we het ver links moeten laten liggen. Maar internet zou internet niet zijn als consumentismefestijnen de meest krankjorume vormen aannemen. Of is het toch wel praktisch?
Oude voorraad die niet weg wil: hop, hoge korting erop en eindelijk er vanaf. Iedereen pikt z’n graantje mee, althans dat wil allerlei ‘onderzoek’ ons laten geloven. Black Friday valt traditioneel in de smaak bij nerds, niet in de laatste plaats omdat die het fenomeen eerder gebruikten dan de ‘normale’ consument: online dingen kopen buiten je eigen land deden de meesten tot een paar jaar terug niet of nauwelijks. Inmiddels is het fenomeen ook in delen van Europa overgeslagen naar de normale consument.
Wilt u nog wat leuke ‘feiten’ over deze prachtige dag? 46 procent van de mannen zou alleen maar iets voor zichzelf kopen en 47 procent van de vrouwen. Mensen boven de 45 jaar gebruiken geen spraakassistent om iets aan te schaffen. Daaronder ligt dat ergens rond de 7 procent, waarbij we pubers even buiten beschouwing laten. En last but not least, 12 procent van de door YouGov ondervraagde kopers stuurt z’n bestelling vaak terug. Dat zorgt voor nog meer verkeersopstoppingen.
Een iets serieuzere kant van de zaak is dat ook gebruikers van de donkerdere kanten van internet graag gebruik maken van deze dag om mensen geld af te troggelen of gestolen creditcardgegevens te misbruiken.
Wat vindt u van Black Friday?