Videoconferencing groeit zowel in gebruik als in het aantal beschikbare oplossingen. Dat leidt tot meer complexiteit voor eindgebruikers en de it-afdeling. Dit concludeert Forrester op basis van een wereldwijd onderzoek uitgevoerd in opdracht van Polycom.
De studie maakt duidelijk dat de markt voor video-, audio- en contentsharing-technologie sterk groeit en klanten verschillende platformen gebruiken. De populariteit van videoconferencing en de ruime beschikbaarheid van cloud-platformen, doet de vraag naar vereenvoudiging van gebruik van de technologie toenemen. Het aantal opties is nu zo groot dat het eerder beperkt dan stimuleert.
Ook onderstrepen de uitkomsten van het onderzoek het belang van een consistente en eenvoudige gebruikerservaring. Zo moet een videovergadering intuïtief te starten zijn en moet het beheer van de techniek eenvoudig zijn voor it.
De studie wijst uit dat de meeste bedrijven verschillende leveranciers hebben voor hun endpoints, cloudplatformen en videocloud-applicaties. Dat zorgt voor complexiteit, die nog verder toeneemt nu er steeds nieuwe oplossingen op de markt komen. Uit het onderzoek blijkt dat 96 procent van de respondenten nu al problemen heeft met het beheren van hun oplossingen voor videoconferenties. Het resultaat: een wildgroei aan videocommunicatiediensten die beheer nodig hebben, een slechte gebruikerservaring en toenemende frustraties voor zowel it als gebruikers.
Volgens een ander Forrester-onderzoek uit oktober 2016 naar audio- en videokwaliteit (Brief: Start Your Video Conferences on Time), kunnen videogesprekken die door complexiteit vertraagd starten, een bedrijf jaarlijks meer dan een miljoen dollar aan verloren productiviteit kosten.
Hoge kosten
Volgens de studie zien it-professionals zich geconfronteerd met hoge kosten en uitdagingen bij het beheren van meerdere cloudvideoconferencing-systemen. Die uitdagingen omvatten problemen bij het maken van een verbinding naar een vergaderruimte, vertraagde video-oproepen, slechte gesprekskwaliteit, en een inconsistente gebruikerservaring. Vooral om uitdagingen op het gebied van productiviteit aan te pakken, wil 77 procent van de it-professionals een consistente gebruikersinterface en gebruikerservaring voor al hun videoconferencing-systemen.
De roep om meer flexibiliteit voor it-professionals was een andere belangrijke uitkomst. 68 procent van de bedrijven zag een toename van het aantal videoconferencing-applicaties binnen hun infrastructuur. 67 procent wil meer flexibiliteit voor alle oplossingen voor medewerkers en partners. Flexibiliteit is van cruciaal belang voor de productiviteit, omdat het innovatietempo op dit moment hoog is.
Belangrijkste uitkomsten
De belangrijkste uitkomsten van het Forrester-onderzoek onder it-beslissers en professionals zijn:
- 74 procent meldt dat het aantal videoconferencing-calls bij hun organisatie in de afgelopen twee jaar is toegenomen;
- 84 procent werkt met twee of meer cloudoplossingen voor videoconferencing;
- 78 procent zegt twee of meer videosystemen in de vergaderruimten te gebruiken.