In heel wat sectoren kruipt veel tijd in het inplannen van personeel. Een probleem waar de startup CrewPlanner een oplossing voor biedt. Wij spraken met founder Simeon Koets over de mogelijkheden van zijn platform.
CrewPlanner is een SaaS-platform om flexibel en vast personeel in te plannen, te verlonen en de administratie af te handelen. ‘Wij hebben ons systeem gebouwd op basis van de ervaring die is opgedaan in de sector. Het gebeurt nogal eens dat bij de ontwikkeling van een systeem it’ers de touwtjes in handen nemen, wat de gebruiksvriendelijkheid niet ten goede komt. Wij zijn praktijkgericht te werk gegaan en zorgen naast de planning ook voor alle administratieve rompslomp die erbij komt. Momenteel zijn meerdere oplossingen op de markt, maar wij pretenderen op heel wat vlakken toch een stapje verder te gaan. Op het vlak van de aangifte van juiste dimona’s bijvoorbeeld hebben we toch een fikse voorsprong’, geeft Koets aan.
Flexibele krachten
Van origine lag de focus op de horecasector, maar ondertussen hebben ook andere sectoren de weg naar CrewPlanner gevonden. ‘Alle bedrijven met flexibele tewerkstelling kunnen baat hebben bij CrewPlanner. We begonnen met grote cateringklanten, maar ondertussen maken ook bijvoorbeeld landbouwbedrijven en uitzendkantoren deel uit van ons klantenbestand.’
Het oorspronkelijke idee had Koets een drietal jaar geleden. ‘In die tijd was ik zelf veel met personeelsplanning bezig. We hebben twee jaar ontwikkeld om vorig jaar tijdens de Horeca Expo onze eerste versie te lanceren. We hebben misschien iets langer gewacht dan collega’s om ons platform te lanceren, maar dat was een bewuste keuze. We denken een stuk verder te staan, werken met een pricing model op basis van prijs per uur en hebben een gebruiksvriendelijk platform. In principe kun je alles oplossen met maximaal drie muisklikken. Aan elke nieuwe release gaat een streng proces vooraf, we willen echt toegevoegde waarde bieden’, aldus Koets.
CrewPlanner is op alle devices consulteerbaar met een app. ‘We hebben veel tijd gestoken in het optimaliseren van de gebruiksvriendelijkheid voor de werknemer. Personeel is immers je werkkapitaal. Ze moeten er vlot mee overweg kunnen. Beschikbaarheid doorgeven, bevestigingen ontvangen, het loopt allemaal soepel. Als planner kun je dan weer makkelijk inloggen op een online portaal en van daaruit je werkzaamheden starten.’
Minder serieus genomen als startup
In België hebben we al heel wat klanten, maar ook een Engels en Nederlands vennootschap werd al boven het doopvont gehouden. ‘We focussen in alle landen op het verhelpen van specifieke knelpunten. Heel wat bedrijven werken nog steeds met Excel en we willen ze door onze meerwaarde en gebruiksvriendelijkheid de overstap laten maken. Momenteel zijn we nog volop aan het ontwikkelen voor grote klanten. Een daarvan is een Europese speler en we hopen zo de Europese markt sneller te kunnen veroveren. Dit uiteraard zonder de Belgische markt uit het oog te verliezen. Ondertussen kijken we ook uit naar bijkomende versterking om ons team verder aan te vullen.’
Referenties verzamelen daar draait het om. ‘De eerste klanten vinden was het moeilijkst. Vaak word je immers als startup minder serieus genomen. Maar nu we ondertussen belangrijke klanten hebben gaat het aantrekken van nieuwe klanten een stuk vlotter. We hebben het startup imago van ons af kunnen schudden.’
CrewPlanner groeit en klanten maken bewust de overstap naar CrewPlanner. ‘We hebben een proof of concept én we zijn onafhankelijk. Dit in tegenstelling tot sommige collega’s die onderdeel zijn van een grote groep, hetgeen hun bewegingsvrijheid belemmert. Wij daarentegen kunnen nog koppelen met alles en iedereen. De markt is groot en elk van onze collega’s zorgt voor extra innovatie, wat de markt ten goede komt. Wij geloven heel sterk in ons product en de innovatieve ontwikkelingen die nog op de rol staan en kijken met veel vertrouwen naar de toekomst, besluit Koets.