Virtual reality en 360°-ervaringen. Ze vallen niet meer weg te denken en toch zijn ze eigenlijk nog maar net aan hun opmars bezig. Een opmars waar Youreka aan meewerkt. Waar deze startup mee bezig is, dat vroegen we aan één van de founders Joakim Steyls.
Youreka focust zich op 360°-ervaringen en virtual tours voor bedrijven. Nu zijn wel meer bedrijven mee bezig, maar toch onderscheiden ze zich volgens medeoprichter Steyls. ‘Wij hebben geen standaardoplossingen, maar luisteren naar en denken mee met de klant. Ons doel is altijd het verhaal van de klant te vertellen en conversies te stimuleren. Dit kunnen plaatsbezoeken, reservaties, het inschrijven voor een nieuwsbrief of andere handelingen zijn. Daarnaast willen we op vlot toegankelijke manier ook informatie bieden. Dit doen we door middel van interactieve content of gamification-elementen. We vertellen een verhaal en slepen er de kijker in mee. Dat levert een veel beter resultaat dan standaardwerk.’
Transparante werking
Meten is weten, maar bij Youreka willen ze ook effectief hun meerwaarde aantonen. ‘Onze toepassingen zijn dan ook standaard uitgerust met analytics. Zo kunnen klanten ook de resultaten bekijken, opvolgen en bijsturen waar nodig. We slagen er geregeld in om de tijd die een bezoeker doorbrengt in een toepassing stevig op te krikken. Bij de Ryder Cup, ‘s werelds grootste golftoernooi, werd er door bezoekers maar liefst gemiddeld zeventien minuten gespendeerd in de virtuele tour.’
Momenteel beschouwt de startup, die naast de drie founders ook nog een vierde medewerker telt, zich nog eerder als een consultancybedrijf. ‘We bouwen echter wel modulaire blokken, zodat we niet voor elke sector en elke klant vanaf een wit blad moeten vertrekken. We hebben dus min of meer een standaard catalogus, maar denken ook mee met de klant. Dus nee, perfect schaalbaar is ons concept momenteel nog niet. We werken echter wel aan een ecosysteem met fotografen en mensen die tours kunnen uitwerken, om zo sneller te kunnen groeien’, geeft Steyls aan.
Kijken over de landsgrenzen
Youreka werd begin 2018 opgestart, maar de drie co-founders Mats Raemen, Kasper De Wulf en Joakim Steyls waren er al zo’n twee jaar op aan het broeden. ‘Ondertussen hebben we een goed werkend product en tellen we zelfs al twee buitenlandse klanten: Ryder Cup en Real Betis, een Spaanse voetbalploeg. Momenteel mikken we echter nog op meer klanten binnen de landsgrenzen, al zeggen we tegen een buitenlands avontuur niet nee.’
‘Momenteel werken we zo aan een project met de AP Hogeschool en ook met Upkot. De studenten kunnen respectievelijk de campussen én studentenkoten ontdekken in 360°. Ook industriële klanten weten ondertussen de weg naar ons te vinden. Omdat wij alles kunnen visualiseren zijn verplaatsingen soms niet nodig, kunnen we mensen enthousiasmeren of alles tot in detail tonen. Zo zijn mensen in staat de sfeer van het bedrijf digitaal te beleven op eender welk moment en eender welke plaats. minder inlevingsvermogen nodig hebben.’
Groeien en focussen
Recent werd Youreka door de accelerator The Birdhouse geselecteerd voor hun programma. ‘Het komende half jaar willen we dan ook volop gebruik maken van deze begeleiding. We willen de focus duidelijk krijgen en tegelijkertijd ons klantportfolio verder uitbreiden. We willen blijven groeien en voegen ook continu nieuwe features toe. Tot op heden zijn we via bootstrapping gegroeid, maar wie weet opent The Birdhouse wel nieuwe mogelijkheden’, werpt Steyls een blik op de toekomst.
Het verdienmodel zit voor Youreka in een setup fee voor de creatieve sessie, het produceren van het materiaal en de creatie en programmatie van de uiteindelijke ervaring zelf. Vervolgens is er een maandelijkse fee voor de toegang tot het analytics dashboard, support, updates, en de hosting. ‘Qua technologie is de intern ontwikkelde code van de hand van co-founder Mats. Het gaat om een combinatie van Javascript en html, die gebruikt wordt om de 360° ervaring verder te verrijken.’
Opportuniteiten grijpen
‘Met onze tools willen we waarde scheppen, beleving creëren en conversies genereren. Het is echter niet altijd even gemakkelijk om aan mensen uitgelegd te krijgen hoe we dat precies doen aan de hand van 360°-foto’s. Mensen vatten niet altijd direct waarmee we precies mee bezig zijn, maar wanneer ze het zelf getest en ervaren hebben, zijn ze vaak geïnteresseerd. Momenteel staan we open voor kleinere en grotere klanten en bekijken we alle mogelijke opportuniteiten. We bouwen nog volop aan ons portfolio, dat heel wat sportteams telt. Eerst de Belgische markt veroveren en dan het buitenland’, besluit Steyls.