Hoewel er een wereldwijde overstap naar de cloud plaatsvinden, zijn er nog altijd veel bedrijven, en met name mkb-organisaties, die aan hun verouderde infrastructuurstrategie blijven vasthouden. Niet dat zij geen oog hebben voor de voordelen van de cloud. Eerder is er sprake van een gebrek aan de mankracht of vaardigheden die nodig zijn om naar de cloud over te stappen.
Steeds meer van deze organisaties vinden echter hun weg naar de wereld van ‘as-a-service’. Dit is te danken aan de komst van disaster recovery-as-a-service (draas). Draas vervult een cruciale rol door te voorzien in failover en herstel van complete applicaties en alle gerelateerde data. Dit is mogelijk dankzij het gebruik van een veilige, beheerde cloud-omgeving als doellocatie. Organisaties hoeven op die manier niet langer te investeren in een it-infrastructuur. De dienstverlener voorziet in alle benodigde it- en opslagcapaciteit.
Traditionele strategieën voor disaster recovery op locatie kunnen daarentegen enorm duur uitpakken. Dit is voornamelijk te wijten aan de kosten die gepaard gaan met de inrichting van een datacenter op een secundaire locatie en het personeel dat nodig is voor het beheer daarvan. Je zou dat kunnen vergelijken met het aanschaffen van een auto die je slechts één keer per jaar gebruikt. Het is waar dat organisaties de kosten kunnen compenseren door gebruik te maken van een mix van publieke en private clouds, maar ze hebben nog altijd hulp nodig met de bescherming van hun data. En daarmee worden de kosten verder opgedreven.
Het gevaar van ransomware
Wat is nu precies de drijvende kracht achter de groeiende populariteit van draas? Een van de belangrijkste factoren is de onophoudelijke stroom van verwoestende ransomware-aanvallen. Volgens IDC is ruim een derde van alle wereldwijde organisaties het doelwit geweest van zo’n aanval.
Veel organisaties voelen zich niet op hun gemak bij het dragen van de volledige verantwoordelijkheid voor de bescherming van hun data. Dat komt omdat ze niet over de kennis, tijd en het budget beschikken om effectieve bescherming te bieden tegen ransomware-aanvallen. Volgens een enquête door IDC ontbreekt het ruim veertig procent van alle bedrijven aan de kennis en vaardigheden op it-gebied die nodig zijn om zelf voor disaster recovery te zorgen.
Bedrijven zoeken dus naar manieren om hun kapitaaluitgaven (capex) te reduceren en hun systemen te beschermen tegen cyberaanvallen en andere scenario’s die om disaster recovery vragen. Dit heeft bijgedragen aan een jaarlijkse groei van de draas -markt van bijna 45 procent.
Draas biedt een integrale oplossing voor databescherming die het merendeel van arbeidsintensieve taken voor haar rekening neemt en is gebaseerd op jarenlange ervaring met het beheer en de bescherming van applicaties en data in de cloud. Bedrijven die voor draas kiezen in plaats van hun eigen cloud-omgeving voor disaster recovery in te richten hoeven zich geen zorgen te maken over het onderhoud en de technische ondersteuning, het inrichten van een netwerk- en firewall-infrastructuur, de aanschaf van opslagvoorzieningen, het inschatten van de benodigde it- en opslagcapaciteit of het plannen van downtime voor het uitvoeren van testen.
Cruciale taken
De rol van aanbieders van draas-oplossingen is om organisaties alle cruciale taken op het gebied van disaster recovery uit handen te nemen. Om geld te besparen op fysieke servers en it-opslag zullen de meeste dr-leveranciers alleen softwaregebaseerde diensten aanbieden. Ze zorgen voor snellere prestaties door het aanbieden van datacenters in de nabijheid van hun klanten en bieden hun diensten aan in combinatie met service level agreements voor de recovery point objectives (rpo’s) en recovery time objectives (rto’s).
Meestal wordt draas als een selfserviceoplossing of als volledig beheerde dienst aangeboden. In het eerste geval wordt de oplossing vooraf geconfigureerd en behoudt de klant de volledige regie over zijn data en applicaties en de replicatie naar de cloud. Deze aanpak is geknipt voor bedrijven die overschakelen op een pay-as-you-go-model om hun datacentervoetafdruk te verkleinen, maar nog altijd een bepaalde mate van controle willen behouden.
Er zijn ook dienstverleners die draas aanbieden op basis van een volledig beheerde publieke of private cloud. Zij ondersteunen hun dienst met strikte service level agreements en experts met uitgebreide ervaring op dr-gebied. De dienstverlener is verantwoordelijk voor het ontwerp, de configuratie en het onderhoud van de complete cloudgebaseerde disaster recovery-oplossing. Deze strategie past normaliter het beste bij bedrijven die behoefte hebben aan krachtige beveiliging, maar over onvoldoende it-personeel beschikken om die te realiseren.
Bij de keuze van een draas-oplossing doen organisaties er goed aan om zich de volgende vragen te stellen:
- Is de oplossing niet-verstorend, oftewel: komen er geen bedrijfsprocessen tot stilstand tijdens het inrichten en testen van de oplossing?
- Biedt de oplossing vrijwel realtime-replicatie en is die hardware- en softwareneutraal?
- Maakt de oplossing het mogelijk om workloads met zo min mogelijk haken en ogen in de cloud onder te brengen?
- Is de oplossing volledig softwaregebaseerd, zodat die schaalbare ondersteuning voor de bedrijfsbehoeften biedt?
- Biedt de oplossing duidelijke kostenvoordelen ten opzichte van het inrichten van een private cloud op locatie?
Calamiteiten
Dit zijn belangrijke overwegingen. Het opnemen daarvan in het selectieproces voor een draas-oplossing helpt organisaties om alle voordelen van de cloud te combineren met betaalbare, in de praktijk bewezen disaster recovery.
In een tijd waarin de kans op gegevensverlies en downtime alleen maar toeneemt, is het van cruciaal belang om over effectieve bescherming tegen calamiteiten te beschikken.